Nelliesmamma

Alla inlägg under februari 2014

Av nelliesmamma - 27 februari 2014 13:26


Idag hände nåt som JAG tyckte var kul! Jag var ute och RED! Redan innan hade jag bestämt att det skulle bli ganska mycket övergångar skritt-trav så jag hade ganska långt skridna planer på att sadla idag... Men det sket jag i! Kan jag inte köra övergångar i skritt-trav barbacka ska jag fan inte ha nån häst! ASG!

Idag tog jag en ANNAN runda och jag red förbi den där UNDERBARA FANTASTISKA DRÖMLIKA KOLMÅRDSSKOGEN som finns i närheten!

[Bild]


Är man uppvuxen i Kolmården och sen flyttar till Blekinge så är det nästan som att komma till DJUNGELN! I en KOLMÅRDSSKOG kan man se flera hundra meter bort eftersom den nästan helt uteslutande består av TALL! ?

Vad det ROLIGA var? Herregud låt mej prata till nästa punkt ska du få se!

När vi började dra oss hemåt igen blev vi ifattkörda av sopbilen och Atlas fick FRISPEL! Han började takta, skänkelvikning, SPARKA BAKUT och you name it...

Jag bara.... WHAT?

Första tanken var att hoppa av och leda honom så att sopbilen kunde komma förbi, men det sket jag i! Nä, jag vinkade att han skulle stanna där han var och sen red jag in i skogen 75 meter längre fram. För SJÄLVKLART befann jag mej mellan två stenmurar...

Atlas spelade hela jävla Allan ända tills sopbilen kört förbi... Alltså KOM IGEN?? Sen var allt friden och fröjden igen! Jag GAPSKRATTADE åt honom!

Ja, du roligare häst får man LETA LÄNGE efter....

???

Av nelliesmamma - 22 februari 2014 22:16


Idag har jag hållit handledarutbildning, det är en MÄRKLIG kurs! Jag ska försöka förmå mammor och pappor (annan person som ska vara handledare)att bli LÄRARE på bara fyra timmar!

URSÄKTA?

Har ni hört talas om en LÄRARUTBILDNING på fyra timmar?

Det är en svindlande tanke att JAG ska göra att nollvisionen efterlevs... Dvs att noll personer dör och att noll personer skadas svårt i trafiken. Hrm..

Lite senare på dagen skulle jag ut och rida med Nellie. DÅ sattes mina pedagogiska kunskaper på prov...

Atlas är en helt fantastisk häst som bjuder på sig själv på ett otroligt sätt! Jag ska inte komma och säga att han har lärt sig allt själv på nåt magiskt sätt, såklart så har jag gjort NÅT rätt!! Men hur han flyttar sin framdel?

OMG? Guldstjärna!

Eftersom jag vet att jag har hästens framdel "under kontroll" så var det på sin plats att börja träna på att flytta bakdelen!!

HAHA! Jag DÖÖÖR!

Om jag har Atlas för handen behöver jag inte ens röra honom... Han vet att han ska gå undan för tryck, och vi har gjort det så MYCKET att jag ibland inte ens behöver röra honom...

Men nu skulle han flytta för skänkel..det var inte det lättaste han gjort min lilla hest...SHIT vad trög han är tänkte jag...

Med handledarutbildningen i färskt minne... Det är inte TILLÅTET att tappa tålamodet, och det tillsammans med min erfarenhet från mitt arbete i bilen, vilken elev blir BÄTTRE av ett tappat tålamod??

Jag fann mig och stannade TRETTIO gånger och bad om förflyttning av bakdelen. ETT steg räcker för mig...

I början räcker bara känslan av att hästen TÄNKER på att flytta sig (han flyttar tyngdpunkten till "rätt" ben) för att jag ska släppa trycket, men det är lika viktigt att sätta tillbaka trycket för att följa upp vad man ville gå gjort! Och VOALA (som stavas helt annorlunda på Franska) så har hästen fattat!

En annan viktig aspekt är att ALLT går lättare åt det ena eller andra hållet!

OK! Hästfan vägrar gå undan för höger skänkel... Vad göra? INTE ETT JÄVLA SKIT om du frågar mej...

Jag bad honom dubbelt så många gånger att gå undan för vänster skänkel! Jag släppte vid rätt viktfördelning och satte tillbaka trycket för att få den förflyttning jag ville ha!

Jag måste påminna mig om vikten av repetition! Kommer du ihåg? Jag kan bara säga att jag är NÖJD med Atlas utbildningsnivå för stunden!

Jag ser fram emot galoppfattningarna! (flyttningen av bakdelen är en stor del i fattningarna) Jag ska ha ett STORT tålamod med det här! Den som har stort tålamod med de grundläggande övningarna kommer att få en häst som både fattar och byter galopp på ett bra och enkelt sätt!

Jag håller på att utbilda en REININGHÄST! ASG!

Låt mig få bevisa att det går pliiis!!

:):):)

Av nelliesmamma - 20 februari 2014 23:13


Nellie och jag tog oss en liten tur idag... Och hon skulle minsann rida på Donna!

Jag har ju två shettisar, den ena heter Donna och den andra heter Bella. I vanliga fall vill Nellie rida på Bella, men hon kan inte säga Bella...

Ett tag kallade hon Bella för Donnadonnadonna.

Efter det kallade hon Bella för henne
(Jag hade ju bett Nellie att hämta henne)

OBS Donna heter Donna.... Och DET kan hon säga!

NU heter Bella Donnadenhästen...

Jag dööör den ungen alltså!

Jag red som vanligt barbacka och Atlas gör mig tårögd! Han ger mig öppna åt båda hållen utan nästan nån tygel eller skänkel alls!? Han BER om att få arbeta! De smååå hjälper jag ger och han tar iiiii så att han stönar?

Men sin vana trogen, när vi närmar oss hemma ska han bråka med handhästen och försöka skrämma mig med slickade öron bakåt och uppblåst till max? Jag tror ÄRLIGT att han vill vara ute längre!!!?

Jag har lite att styra med imorron, bl.a återbesök ang Nellies blindtarmsoperation. Hinner jag rida när det är ljust blir det samma som idag.... Annars ett pass på ridbanan!

Just det, jag ska gå vidare med anmälan ang felbehandling imorron. Jag kommer (som vanligt) inte bli populär. VAD SOM HELST bara inte ett enda barn till får gå igenom det som Nellie fick genomlida.

SJUKT! Ibland blir jag FÖRVÅNAD över glädjen/lyckan i hennes ögon. Så SNABBT man vande sig med den där plågade uppsynen hon hade på sjukan....

:S:S:S

Av nelliesmamma - 15 februari 2014 21:07


Ja! Jag vill OXÅ se melodifestivalen! Men parabolen har lagt av och telefonen har för dålig täckning så den buffrar bara...

Du kommer garva LÄPPEN av rä!
BUFFERIBUFF... Suck...

När jag kom till Mats för att hämta Nellie efter jobbet idag bröt hon ihop! Hon kollade KHK på TV med INA (Linnea) hon ville inte följa med nån skiten mamma hem lixom... Mamma är bara skit, henne kan man ropa på när man är ledsen. Suck. Nä, jag fick åka hem utan Nellie...

BF kallas det och ska utnyttjas till max! Jag hämtade grannens häst och tog honom ett varv på ridbanan. Jag kom på att jag ska ta ett steg TILLBAKA med den herrn. Jag har alltid tagit honom lös på ridbanan så han är inte RIKTIGT klar över vad tusan det är jag vill egentligen. Det är HELT klart efter idag. Nästa gång blir det repet för honom - och några gånger fram i tiden. Jag menar longerlina, men inte lika lång, och den är av "rep". Det kommer bli sjukt bra -sen!

Därefter gick jag och hämtade Atlas. Tjena!
Han var PIGG!
Han kastade med huvet när jag släppte honom på ridbanan dö... Det var så att han höllt på att snubbla omkull!

Men sen satte jag mig upp barbacka. Hans vana trogen försökte han blåsa upp sig och skrämmas, men det tar jag bort med bara rösten....

Sen körde jag ökad skritt på långsidorna, samlad skritt på kortsidorna. Lite kors och tvärs över och mellan de trailbommar som låg centralt på banan. Jag avslutade med trav på både rakt och böjt spår där han tycker att vänster SUGER! Det är bra att veta, men inget att fästa sig vid....

Sammanfattningsvis....

LIVET ÄR TOPPEN!

:):):)

Av nelliesmamma - 12 februari 2014 17:20


Jag säger inte att jag hört det, jag säger bara att man kanske skulle kunna få höra det här:


-Ok, kör mellan de vita pinnarna och ANPASSA hastigheten.


Tystnad.


-Men det där var väl inte att anpassa hastigheten? Nu körde du ju på Pelle på övergångsstället jö!!


Jag döööör!!


:D:D:D



BF!

Av nelliesmamma - 9 februari 2014 21:39


Det händer inte OFTA, men idag var Nellie hos Mats trots att det var söndag och jag var ledig!

Jag hann sota pannan och rida BÅDA hästarna! Lite annat småttigotti oxå såklart men de här två grejjerna är lite knöliga att få till bra när Nellie är med...

Jag har inte gått några dyra kurser eller utbildningar, jag har inte tränat hundratals hästar, men FAN vad bra jag är! Jag skulle få dunderklumpen Atlas att gå runt konor likt barrelrace, fast i SKRITT! Alltså tre konor i en trekant och runda dem en efter en... Det gick BRA! Jag skulle få honom att gå slalom i en snålt tilltagen bana, och han tog inte ett enda felsteg! Han gick inte ens emot en endaste kona! Det gick inte FORT men det blev RÄTT!

Sen skulle jag ha BJUDNING i skritt samt ett par övergångar mellan skritt och trav. Då skulle han skräms lite - lite öronen bakåt och leka gunghäst, fast han lättade aldrig...

Jag korrigerade med rösten och det räcker! NÖJD är bara förnamnet!

Sen tog jag ett pass med Trille, där är inte utmaningen med snäva svängar så stor så jag gick ganska snabbt över till att ställa honom och att vid stillastående ge efter vid tygeltag. DET var nåt nytt så det ska vi jobba vidare med nästa gång. Annars var huvudsyftet med Trilles pass att få honom i form, det gick trögt tills jag tog honom på volten i trav! Det ska bli kul att se hur han svarar på hjälperna nästa gång! Hur mycket fastnade?

Grannen, vars ridbana jag rider på flinar bara åt mej, jag envisas med att rida BARBACKA när jag tränar! Jag upplever en bättre kontakt och att jag kommer åt bättre med skänkeln. Det är så mycket enklare med eftergiften oxå.

Nu längtar jag till nästa pass, men jag får inte fastna på ridbanan nu! ;)

:):):)

Av nelliesmamma - 8 februari 2014 14:18


När man sysslar med hästar eller andra djur får man ibland en - jag vet inte vad jag ska säga, men övernaturlig (?) kontakt.

Idag var en sån gång!

Jag brukar rida barbacka på Atlas och ha shettisarna som handhästar, och Nellie rider på en av dem. Det är ett ekipage som tar lite plats på vägen om man säger så... Jag har ett tandemgrimskaft så knattarna sitter ihop!

Men så kom vi till en passage där bara en häst i taget kunde komma förbi, en bil stod parkerad mitt i vägen. Jag knäppte loss Donna så att hon blev helt lös, sen skickade jag henne före. Jag smackade sen på Bella så att hon gick framför mej och så ledde jag Atlas bakom mej. Donna som hade gått lös framför oss andra stannade fyra meter längre fram så att jag kunde ta henne och knäppa fast henne igen...

Jag blir så RÖRD när hästarna bara gör allt precis som man ber dem. De litar på en så mycket och följer min minsta vink. Då blir jag både stolt och glad över det jobb jag lagt ner för att få lydiga och följsamma hästar!

:):):)

Av nelliesmamma - 2 februari 2014 00:47


Jomenvisst! Erkänn att livet går BÅDE upp och ner!

Under en period har det kännts mycket just NER när det gäller jobbet. Jag kan inte påstå att det var UPPÅT när Atlas gick ner sig i ett kärr heller...

Men nu kommer det!

Grannen hjälpte mig så att Atlas kom upp ur det där J-A kärret och senare, den där tisdagkvällen när snön gjorde att vi fick ställa in den sista kölektionen på trafikskolan? Då fick jag ett telefonsamtal på mobilen när jag körde hem: "Roger kommer och plogar lite med traktorn"

Alltså, jag bara:VA?

Jag gör allt jag kan för att fatta hur LYCKLIGT lottad jag är i det här livet!

Fattar du hur lyckligt lottad DU är?

:):):)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Skapa flashcards