Nelliesmamma

Alla inlägg under augusti 2016

Av nelliesmamma - 28 augusti 2016 20:40


Det skulle köras in en häst var det sagt.

Det haltar lite kan man säga.

Det hela krockar lite med min livsstilsombyggnad.

Livsstilsombyggnaden består i att jag ska ha rast när jag jobbar långa pass. Jag ska ÄTA minst två gånger per dag. Jag ska prioritera lilla MEJ ibland och inte alltid andra. Jag ska uppskatta all rörelse i livet som träning. Det här låter nog ganska enkelt för många, men det är nästan ouppnåeliga uppgifter för mig. Just nu känner jag mig helt slut mentalt. Det känns som om reservtanken är slut och att jag går på ångorna. Nästa dag sprudlar jag av liv. Jag antar att det är en naturlig utveckling, men de dagar jag känner mig svag känns det helt säkert som om jag håller på att dö. De dagar jag känner mig stark tänker jag: YES nu är det över. Hahahaha...

Idag har jag känt mig otroligt svag, mycket pga att min pelletspanna helt lagt av.

Planen var att jag skulle tömkört idag, men jag är inte ALLS stark nog för att misslyckas med ett träningspass. Min livsstilsombyggnad säger att jag ska göra saker som stärker mig. ALLTSÅ. Jag tog Atlas till ridbanan och tränade honom lös på fyrkantspåret. Det kan INTE gå fel.

Jag fick många fina galoppombyten, slidestop, rollbacks och jättefina förflyttningar av fram och bakdelen. Alltså, när han flyttade bak trampade han under så att bakbenen nästan korsade varandra.

Det var precis vad jag behövde. Nåt som stärkte upp mig duktigt. Skönt. Nu kan jag slappa i soffan.

Sen blir det dusch i min nya TAKDUSCH som Jocke monterade upp idag.

:):):)

Av nelliesmamma - 26 augusti 2016 09:21


Ja, min älskade Atlas om nån har fått stå tillbaka under den här perioden då jag haft det tufft med mig själv.

MEN

I måndags träning för Idah, tisdag lite halvtufft med bommar (inga hopp dock) onsdag vila, torsdag träning för Anthon och idag rida långt, fast rakt fram i skogen.

Det är så underbart att ha tid till det som ger kraft och återhämtning igen.

Lyckan är total!

Fast ärligt ska jag erkänna att tröttheten dröjer sig kvar...

Men jag jobbar på med mina nya rutiner och väntar in kroppens läkning jag. Jag har till och med ÄTIT idag redan. Hejja mej!!

:):):)

Av nelliesmamma - 23 augusti 2016 00:34


Det kan vara gamla vanor man dras med, eller som i mitt fall -det enda man kan!!

Jag har "alltid" haft unghäst. När gränsen för grunderna var lagda så gav jag upp. Jag lyckades aldrig med bytena, eller vad det nu var för nåt som jag inte kom vidare med. Jag sålde och köpte grön häst igen...

Jag har tävlat och jag kom aldrig sist.

Jamen UTSÄKTA att jag inte har ambitionen att vinna när det kommer till ridningen. Jag kallar det självinsikt. Jag har inte haft tid, ork, lust eller pengar för att komma till en vinnarrosett.

Men jag har haft utveckling år från år. Patetiska framgångar kanske, men det var MINA framgångar. På vägen har jag haft kul med mina hästar, både i skogen, på ridbana och vid löshoppning emellanåt.

Idag ramlade slanten ner. Jag har ALDRIG slutat rida unghäst, inte ens när hästarna vuxit upp och blivit mogna för större träningsbelastning.

Jag har alltid suttit med maximal eftergift på minsta lilla framgång. Jag har alltid varit nöjd med korta korta träningspass, eftersom jag har fått framgång med dem. Men framgången stagnerar, mina kunskaper tryter så jag ger upp och går vidare med nästa unghäst.

Jag hade bestämt mig redan innan, jag SKA utbilda Atlas, jag SKA starta i reining, jag SKA genomföra ett program utan att hamna sist.

Nu har jag en aning om vartåt jag ska gå vidare för att komma dit jag vill. Det känns så oerhört förlösande och jag blev med ens så lugn inuti.

Jag är på väg.

Åt rätt håll.

:):):)

Av nelliesmamma - 10 augusti 2016 22:26


Idag när jag kom ner med mat till hästarna insåg jag att jag hade glömt verktången och raspen idag IGEN!

Aja, jag vände hem och hämtade grejjerna samtidigt som jag klurade på hur jag skulle lösa själva VERKNINGEN.
Jag verkade henne i november när hon kom, i april/maj och nu var det hög tid igen. jag har absolut tränat på att lyfta fötter, men det där balanserandet på tre ben är inte det lättaste alltid.

Är det ens NÅGON som tror att jag stötte på problem?

Hahaha. ATLAS var problemet, han kunde inte lämna henne ifred juh.

Bara jag fick Atlas till att sluta kivas med Flicka så stog hon så snällt så!

Den där söta lilla hästen. Hon är fantastisk på alla tänkbara sätt. Jag bara älskar den där lilla tjejen!

:):):)

Av nelliesmamma - 9 augusti 2016 22:13


Jag hade skrivit längsta inlägget om min första inkörningslektion på Labbabacken i söndags.

Det visade sig senare att jag somnade innan jag klickade så att det publicerades och nu är det borta.

Sammanfattning.

Alla hästägare bygger upp ett språk med sin häst. Om en utomstående inte kan språket så blir det ibland svårt för hästen att förstå vad den ska göra. Om ägaren tolkar så går det lättare.

Än en gång fick jag lovord för min lyhörda och lydiga häst. Alltså Atlas gick loss duktigt!

Nu ska JAG öva positioner och rörelsemönster. Det kommer att bli svårt och roligt. Det är så nytt för mig, och NYTTIGT.

:):):)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Skapa flashcards