Nelliesmamma

Alla inlägg under april 2011

Av nelliesmamma - 29 april 2011 19:41


Ja, inte fan vet jag. Men i mitt fall är det iaf så att jag tycker att det S-U-G-E-R just nu. Jag kan inte ens säga varför, det är bara så kasst allting. Jag kan räkna upp tusen saker som jag är nöjd med - för att mitt liv är så underbart. Ändå känner jag att livet S-U-G-E-R!


Hade det varit för ett par månader sen hade jag åkt och köpt godis. Men nu gör jag inte det, det ger ingenting att äta godis. Jag vet inte vad jag ska göra istället - tränade igår och i förrgår så det går bort. Nellie och jag varit ute med hästarna och det var ljuvligt. Jag ska publicera den här bilden för tredje gången. Den är lixom aktuell:


 


Bilden är två år gammal men idag såg det likadant ut när vi var ute och körde!


Ja, inte fan vet jag. Men nu känns det redan lite bättre!  Jag tänkte jag skulle käka lite chokladmousse och blåbär ikväll. När jag hällde upp blåbären blev jag lite "svart" om fingrarna och kom att tänka på min goda vän Graciella.


Graciella kommer från Italien, hon träffade en Svensk man som körde cross eller vad det heter. SJUKT men han omkom vid Novemberkåsan. Graciella blev kvar i Sverige och jag fick den stora äran att lära känna henne. EN person som jag saknar mycket sen jag flyttade från Norrköping vill jag lova.


Graciella utbildade sig inom tekniken och gick därmed i skola bland 100 grabbar. En dag kände hon sig lite sjuk och hängig. Hon satt på en bänk utanför skolan under rasten. En kille i klassen kom fram till henne och undrade hur hon mådde, hon sa att hon inte kände sig riktigt bra. "oh, stackars dej, känner du dig lite brunstig?" Graciella hade ingen aning om vad det betydde så hon trodde såklart att brunstig betydde "sjuk och hängig".


"Ja, jag känner mej lite brunstig!" sa hon.

"Då är det bäst att du pratar med professorn på lektionen och säger att du behöver gå hem"


Sagt och gjort, klassen är samlad i klassen, professorn gör klassen redo för lektionen när Graciella räcker upp handen.


"Ja, Graciella. Hade du nåt på hjärtat"

"Ja, du förstår att jag känner mej lite brunstig och måste nog gå hem!"

"Jaha, men Graciella, om du känner att du är lite brunstig så kanske det är bäst att du går hem och lägger dig och vilar"


Hon packade ihop sina böcker, gick ut genom dörren, stängde dörren och sen hörde hon ett VRÅÅÅÅÅÅÅÅL av skratt innifrån lektionssalen. Hon vågade sig inte tillbaka till skolan förrän efter över en vecka.


Eh? What the fuck?? Det hade väl ingenting att göra med BLÅBÄR??


Nä, men nu vet du hur det kom sig att Graciella hamnade i ett yrke med idel glada och skojfriska MÄN!


Efter en helg i blåbärsskogen kommer hon till jobbet med "svarta" händer. En kollega frågade vad hon hade gjort?


"Jag har plockat blåbär."

"Jaha, har du nåt blåbärskort då?"

"Blåbärskort?"

"Ja, det är så jävla typiskt utlänningar att bara komma till Sverige och roffa åt er. Man har bibliotekskort, apotekskort, blåbärskort, you name it!"

"Men var får man det då"

"Gå in på apoteket, uppge ditt personnummer och säg att du vill ha ett blåbärskort!"


Sagt och gjort! JAG MENAR DET!!


Måndagen efter när hon kom till jobbet fick hon av sina kollegor ett "blåbärskort"


Jag har sett det och hållit det i min hand. SNYGGT! Det står.


Graciella Crgonja får lov att plocka blåbär i hela Sveriges långa land.


...

Av nelliesmamma - 26 april 2011 21:24


Idag var vi på första besöket på skolan där Nellie ska gå i höst. Det var en liten tjej där som hade varit ensam tjej hela året (flera år??) Hon blev eld och lågor när Nellie kom. "Kom Nellie vi kan hålla handen" "Kom Nellie så ska jag visa dej gungorna" och Nellie hon hängde med och tyckte väl att det var "kul" eller "bra.


Till en början stängde hon ner hela systemet, hon gör det ibland när hon känner sig osäker eller missnöjd med situationen. Jag märkte dock EN stor skillnad från tidigare. Förut när hon stängde ner gick det inte att få kontakt hur man än försökte. Hon bara tittar bort/ner och väntar tills man lämnar henne ifred. Idag svarade hon på ALLT, men hon sa "Ja" oavsett vad som sades till henne. Ett framsteg enligt min ringa mening.


Hela hon har genomgått en stor förändring på senare tid och jag var hos syrran i påsk. Hon sa: -Det är rätt häftigt för till och med JAG förstår vad Nellie säger.


Det är ju roligt!


Igår tog hon en stol från köket och kasade hela vägen ut i hallen (en BRA bit!) för hon hade sett hur jag lagt kvitton från min plånbok på hyllan där. Hon bara skulle ha det där kvittot alltså. KUL!!


När jag var hos syrran satt Nellie i bilen och meckade med alla knappar och spakar, jag kom på att jag nog skulle ta ut nyckeln ur låset. Jag slängde den i en påse i baksätet. Sen gick vi in i stallet (Nellie med alltså) Efter en dryg halvtimme eller nåt så gick vi ut i solen och vilade lite. (Jag verkade syrrans hästar) Nellie sprang runt och lekte med hunden lite, sen försvann hon. Efter ett tag såg vi att hon var inne i bilen igen. Hon hade klättrat bak i baksätet, letat igenom påsen (hon såg tydligen var jag "gömde" den!!!???) hittat nyckeln och klättrat fram igen. När jag kom fram skulle hon precis sätta RÄTT nyckel i låset. MAKALÖST!!


...

Av nelliesmamma - 25 april 2011 17:01


Nej - det är NELLIES trappa, men det är Mats som byggt den. Han är inte lite rolig! Andra ställer en pall utanför studsmattan. Inte Mats.


 

Strabant liten sak??



...

Av nelliesmamma - 23 april 2011 17:45


FÖRSTA TUREN FÖR I ÅR. Sent men ljuvligt som vanligt!


Bilden är sne för att redigeringsprogrammet i bloggen inte tillåter att rotera bilden 90grader. Jag måste välja mellan 89 och 93. VARFÖR???


....

Av nelliesmamma - 17 april 2011 21:06


Bloggen Vitt begär har hjälpt mej otroligt mycket, jag har inte alls förstått att sockret är så giftigt som det är FÖR MEJ! Här kommer ett klipp från Gunillas blogg:


Länken till hela inlägget: http://vittbegar.blogspot.com



...På framsidan läser jag rubriken ”Like tobacco and alkohol, is sugar another killer?” Artikeln är ett utdrag från en längre artikel i New York Times Magazine som på omslaget har en bild på en sockerbit och texten ”Sweet and Vicious” (läs här). Det är Gary Taubes som skrivit artikeln och han är författare till ”Why we get fat”. Artikeln är OERHÖRT intressant och beskriver dagens skeenden, forskningsresultat och teorier kring socker och dess påverkan. Den primära källan är Dr Robert Lustig, som 2008 publicerade en youtube-föreläsning med ämnet: ”Sugar – The Bitter Truth”. Sedan dess har över 800 000 personer tittat på videon. Dr Lustig kallar socker ”the most demonized additive known to man” = Den mest demoniserade tillsatsen känd för mänsligheten. Han kallar socker ”toxic” = giftigt. Sambandskedjan som beskrivs i artikeln är; högt sockerintag – leder till hög fettinlagring i levern – leder till metabolt syndrom/insulinresistens – leder till för hög halter farligt LDL-kolesterol – leder till hjärt/kärlsjukdomar, diabetes Typ 2 och cancer. Artikelns koppling mellan insulinresistens och cancer är lika enkel som den är chockande. Läs den.....


Jag är så djupt tacksam för att det finns andra med samma problem som jag själv och som är lite mer drivna. De hittar allt sånt här och delger oss andra. Tack gode gud för det. Jag var ju ute i fredags med min kära vän Lottis. Det blev lite vin och det blev käka ute. Men vågen visar inte att jag skulle fått i mej nåt socker.


Däremot lyckades jag inte få bort all grillkrydda från den grillade kycklingen. Syns direkt på vågen. INTE köpa grillad kyckling i affären om jag absolut verkligen inte MÅSTE!!


Jag känner en annan person som gått över till LCHF, men han har liksom bytt ut kolhydraterna mot MER KÖTT och LAGT TILL FETT.


Jag bara: Men du får ju inte äta så du blir SJUKT mätt alltså. 

Han bara: Men för faaan, så blir jag varje måltid.

Jag bara: Du får bara äta om du är HUNGRIG.

Han bara: Men är det lunch så äter ju jag...


Trots det har han gått ner lite drygt ett halvkilo på en vecka. Det ska inte vara möjligt? Jag har satsat på att han kommer gå ner fem kilo tills på fredag OM HAN BARA GÖR SOM JAG SÄGER TILL HONOM.... Hihihi, bara äta när man är hungrig, inte äta så man blir sjukt mätt, och hoppa allt som kan misstänkas innehålla socker eller för hög halt kolhydrater. (Max 5%)


...

Av nelliesmamma - 16 april 2011 09:59


Shit, passa på att åka på det om du får chansen! Jag har tipsat dem om 11 st i min telefonbok. Så DU kanske blir uppringd nästa gång som de kommer till Karlskrona??


                   


Till och med JAG tycker att nån bild blev bra... fast det är just JAG på bilderna! Haha


...

Av nelliesmamma - 14 april 2011 20:12


Min nya klänning...jag har lite andra grejjer oxå på gång. Kommer bilder i helgen!!



Ja, det är den högra.


Undrar du varför bilden är sned? Det gör JAG! Jag fotat med mobilkameran i butiken. Sen skulle jag använda redigeringsprogrammet som finns i bloggen för att vrida bilden  90 grader. Det GICK inte - jag fick välja mellan att vrida bilden 89 eller 93 grader. Sjukt och dumt. Men du får helt enkelt vrida EN grad på huvvet så blire rakt!


..

Av nelliesmamma - 10 april 2011 20:59


Jag ska vara ärlig och erkänna att jag inte riktigt förstod hur "sjuk" jag var förrän nu när jag är ganska symptomfri.(nån nykter alkoholist eller dyl som känner igen sig)


Jag är otroligt sockerberoende. Det har blivit så mycket bättre sen jag började med LCHF.  Men det har saknats lite för att jag ska känna mej helt "lugn" och slippa det där SJUKA suget som dyker upp hux flux. 


Jag kan berätta om en tjejj som har börjat med den här maten helt nyligen. Hon ringde mej häromdan och sa att hon varit lite deppig sista dagarna och det var SKITJOBBIGT eftersom det alltid brukar hjälpa med CHOKLAD i de lägena.


Hmmmm, jag blev så A-R-G eftersom jag märkte hur hon försökte ursäkta sig med att hon minsann hade ångest och att det fanns bara en bot -och det skulle vara CHOKLAD. Ursäkta? Nån som fått choklad utskriven vid ångest??


Jag kände igen mej så VÄL och jag led med henne *VERKLIGEN* dessutom fick  jag en djup aha-upplevelse. Precis så tänkte jag oxå förut, jag mår dåligt/har mens/är trött eller nån annan patetisk ursäkt för att få äta godis....


För bara några månader sen så lät jag det bara hända...jag köpte godis och åt som besatt för att bli av med det där jobbiga suget!! Jag hade inget annat att sätta emot mer än att bara falla för frestelsen. Men nu är det skitlänge sen jag kände det!


Jag har en liten fundering på vad det kan bero på. Tankarna går till att jag börjat äta "bonnakött" som inte innehåller några E-nummer elller nåt socker. SHIT kan det vara så sjukt att köttet i affären innehåller så mycket SKIT att det triggar mitt sockerbegär? Kanske, det verkar så och jag är ENBART glad och tacksam för att suget för närvarande är BORTA!



....





Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Skapa flashcards