Nelliesmamma

Alla inlägg under juli 2016

Av nelliesmamma - 20 juli 2016 17:40


Operation inkörning av häst.

Jodå, idag var jag på det igen. Som tur väl är så finns det ingen här som kan beskåda eländet. Jag dööör!

Jag kan med stolthet i rösten iaf meddela att Atlas efter 15 minuters serpentiner gick på rakt spår med mig bakom.

Och plus i kanten till mig eftersom han gick både FRÅN Flicka och till henne.

Nu vet inte jag hur jag ska gå vidare, så min vana trogen jobbar jag på med det som vi har något sånär koll på. Nämligen att jag ska få honom att gå framåt på rakt spår.

Hej Peter Hagdahl, nu kommer telefonsamtal...


Förresten, när jag ändå hade Atlas träns här så passade jag på att tränsa Flicka.

Couldn't care less som hon sa...

:):):)

Av nelliesmamma - 18 juli 2016 22:41


Har du hängt med här förut så vet du hur mina träningspass med häst ser ut.

Ett eller högst tre mål ska uppnås. När målet/målen är nådda är passet slut. Om det tar 5 minuter, en kvart eller 5 timmar är oväsentligt.

Hittills vill jag inte minnas att det någonsin tagit mer än en halvtimme.... Med DEN HÄR hästen. 

Araberna - på den tiden jag hade arab, de kunde få slita både en och två timmar. Det berodde givetvis på att JAG var okunnig. Du vet när man börjar med nåt lätt, oj vad bra det gick. Sen börjar man med nästa och nästa och NÄSTA övning tills det tar stopp. Då man helst vill avsluta med en lyckad övning så får man backa, backa och backa IGEN. Ända tills man är tillbaka på övning ett och inte ens den funkar. Suck, Jag LOVADE mig själv att inte gå i den fällan med den här gossen...

Idag ligger ett genomsnittspass så här i början på 5-15 minuter.

Ju tidigare i utbildningen jag är, desto färre mål att uppnå per träningspass.

IDAG var målet att Atlas skulle gå fram på röstkommando och stanna med WOAW. Tre gånger på raken skulle det vara. 

Det var en liten startsträcka i början, han är inte van att jag är BAKOM honom lixom...



 

Men efter ett tag med små pyttevolter så lyckades jag få ut honom på rakt spår, och VIPS så funkade det. Ja, ok då jag lät volterna komma längre och längre från Flicka och sen styrde jag rakt mot henne. Men vaddå - allt är tillåtet utan hugg, slag, skrik och gap?

HURRA!

 

Alltså kolla in örat...

 

     

 

Det viker inte från mej en sekund. 

 

Det var modigt gjort att tömköra själv såhär i början, Viola och jag hade snackat ihop oss om att det är säkrast att ha nån "framme" i grimskaft. Men vafan man måste våga för att vinna. Jag hade inte chansat om han sett det minsta spänd ut. Men det ser verkligen ut som om han ÄLSKAR det. 

 

Ja, det ska bli spännande att se hur jag lyckas ro det här i land. Som tur är har jag proffs på flera håll omkring mig som kan hjälpa - nu är det väl mest tillvänjning av utrustning och att han ska vänja sig vid att jag är på andra ställen när jag styr och ställer. 

 

:D:D:D

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Skapa flashcards