Nelliesmamma

Alla inlägg under augusti 2009

Av nelliesmamma - 31 augusti 2009 15:55


Ok tummen, här kommer bilderna. Och för er som INTE var med så gick det till så här:


Flaxe körde Hanna till Lasarettet i Karlskrona...Tack Flaxe!! Och jag körde ner hyrbussen till Ronneby och hjälpte till så de kom tillbaka dit där de skulle. Sen bar det iväg och lämna Hannas bagage hemma hos Micke, till Via Venetto..........mmmmmmmmmmmmmm..............godas
te kebaben i stan!! Sen hem till mej och lämna mina match och träningskläder som vid det här laget luktat kattpiss länge...hihihi.


Till McDonalds och hämtade mat till en hungrig själ...



Efter en stund kom läkaren och han var inte född i Sverige... Det här leder till en del roliga situationer. Tex när han klämt och kännt lite på tummen och konstaterar att det där behöver röntgas... så frågar han "är du frisk för övrigt" men med en otrolig brytning. Hanna hör ABSOLUT inte vad han säger, hon ser helt otroligt förvånad och dum ut och jag kan inte riktigt komma mig för att "tolka" utan jag väntar ut att han ska fatta att hon inte hört vad han sa....herregud, jag höll på att bryta ihop!!!


Vidare till röntgen - där vi finner denna intelligenta skyllt...



OK, en gång räcker. Käre gode gud i himlen vad vi skrattade alltså!! Nu börjar det på att röra på sig på lasarettet. Hanna hade suttit och VÄNTAT i två timmar innan hon fick komma in och träffa en läkare, men nu går det undan. In på röntgen, ner igen till akuten och tillbaka till lilla hålan kommer farbror brytning...


Han konstaterar att här har vi en fraktur och den sitter här...baaaaaaaaa, han trycker stenhård precis på själva skadan......Hanna höll på att svimma av smärta!!! Hade det varit jag hade jag NOG slagit till honom!!!



Här sitter tunnisen och får gips pålagt. Faktiskt av samma rara lilla sköterska som tog emot oss med Nellie förra veckan när hon blivit sparkad av Donna. Hur som helst hon var väldigt trevlig och mycket duktig. Gipset blev SKITBRA!!!



Ja, jag tyckte det såg helproffsigt ut, jag ritade gubbar och skrev lite allt möjligt på. MEN det dög inte till doktor brytning så AV med det hela igen. Hon använde nån slags såg som inte var nån såg utan vibrator....




Jaha, och in kommer doktor brytning som ska lägga det nya gipset själv. Ja med assistens av sköterskan som blev heldissad!! Helt otroligt hur ohyfsat han behandlade henne alltså!! Hon bara log...sa nåt om att vi förstår inte alltid varandra så bra....undrar varför??? Hihii



Ont gjorde det tydligen men jävlar så fort det gick med doktorn vid rodret!! Sen körde jag hem lilla Hanna och åkte sen hem och la mej bums!!


Nej det gjorde jag inte....jag hämtade hästarna först och myste en microstund med Mats i soffan!!! Han ska visst bli förkyld med!!! Stackarn!!



....................












































































Av nelliesmamma - 31 augusti 2009 11:24


Ja, det var en rolig resa vill jag lova. Vi hade ett träningspass på lördagkvällen och då fick vi mycket skott!!! Sen fick jag ha lite målvaktsträning oxå. Alltid roligt när man får ha ALLA spelare tillgängliga och styra skotten...hihihi


Sen drog vi ner på stan och köpte pizza och sånt...och frukost!!


Vi bodde i Eksjös klubbstuga- det var jättefint där faktiskt, men det var nån festival i stan så nåra av tjejerna hade svårt att somna. DET VAR FEST liksom med 6 scener där det var  livemusik...


Upp klockan 6.00 och springa - YES precis vad vi behöver. Mer löpning!!!

Hanna och jag promenerade såklart, men det är bra det oxå!! Viktigast att man rör på sig direkt när man vaknar så kroppen kommer igång ordentligt!!


Första matchen mot Eksjö slutade 16-16 efter en USEL match av hela Ronneby HK. Det började RIKTIGT bra med ledning med 5-1 tror jag. Sen vaknade de till och gav oss en match... så vi höll på att tappa hela matchen!! Men vi ryckte upp oss och fick lika. Rättvist faktiskt även om vi kan MYCKET mer än vi presterade den matchen!!!


Andra matchen mot Flottan!! Båda lagen kom med en mer eller mindre andrauppställning. Vi hade ju inte direkt bästa laget med oss pga arbete, barn och sjukdom. MEN det hade inte Flottan heller så... Men eftersom VI vann med klara 26-21 så känns det ju jättebra!!!


Hade 56% den matchen och det känns lite fjuttigt när man haft 76% innan.


HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAAAA!!!


Jag är givetvis jättenöjd med 56!!!

Det fanns bara lite smolk i glädjebägaren....Hanna landade på tummen så vi fick åka raka vägen till lasarettet i Karlskrona när matchen var slut!! Tråkigt men det blev tummen upp för henne........ i gips alltså... Tydligen så var det ett "bra" ben att bryta i alla fall för det skulle inte ta SÅ lång tid att läka. 2-3 veckor eller så. Men sen tar det ju alltid MYCKET längre tid innan man är 100 igen!!


Jag har lite bilder från äventyret men orkar inte ta tag i det nu, jag har ju haft så mycket att göra här idag så nu måste jag vila lite tror jag...eller gå ut i förrådet och få ordning på röran jag ställde till förra gången jag var arbetslös. ÖST ut allt och in i gymet för jag skulle bara sätta upp hyllor .... Sen blev det 15 minusgrader och helt plötsligt fick jag jobb. Nu ligger allt kvar i en enda RÖRA som jag lämnade det i februari. Men va fan - nu ska det bli ordning!!! Jag ska visa - vänta bara!!!


....


Av nelliesmamma - 28 augusti 2009 12:26


Ja, jag trodde ALDRIG att jag skulle få höra nåt så dumt i hela mitt liv faktiskt!!!


Specialpedagogen menar att Nellie absolut behöver en assistent på heltid och att det får tydligen "kosta vad det kosta vill"


Dagmamman vill INTE ha en extrapersonal hemma hos sig och det förstår jag. Jag vill inte heller att det ska vara en extrapersonal hemma hos dagmamman. Vitsen med dagmamman är ju den lilla gruppen barn och att Nellie verkligen är MED och leker MED barnen och är med och spelar spel MED dagmamman och barnen. Det är ju det vi har strävat efter hela tiden. Att Nellie ska leka MED barnen.


Nu är tydligen prio ett att Nellie ska ta initiativ till lek SJÄLV och det är så viktigt att allt som hon har ska dras undan hennes fötter. Dagmamman ska bort, hennes kända lokaler ska bort och barnen ska bort. Nellie ska sättas på dagis för att kunna ha en assistent på heltid. Där har vi nya lokaler, ny personal och nya barn. ALLA vet vad som kommer att hända när man gör så mot ett barn av Nellies typ. Hon kommer bli inåtvänd och hon kommer ABSOLUT INTE leka med de andra barnen. För hon kommer inte bli accepterad.  Och hon ska börja från NOLL!!!


Idag tar barnen "hand om" Nellie. Kom Nellie ska vi göra det ena, kom Nellie ska vi göra det andra...


Allt det här handlar om att hon ska lära sig att kommunicera bättre för att bli förberedd för skolan. Ja, jag förstår, men vad jag inte förstår är varför de framsteg som hon redan gjort inte räcker till??


När jag kom till habiliteringen i Mars så TRODDE DE INTE SINA ÖGON när de såg hur Nellie hade gått framåt på nio månader!!!!


Varför är man inte nöjd??

Vad är det som de vill ska hända???

Fattar de inte att hennes utveckling går i hennes takt och att den takten är HÖG om Nellie mår bra och känner igen sig!!!


Om man tänker sig två år tillbaka i tiden så kan nog ALLA skriva under på att Nellie inte är sig det MINSTA lik.

Tänk då två år framåt i tiden och dubbla det hela!!! För om hon får fortsätta som det är nu så kommer det rulla på fortare och fortare. Det kommer INTE rulla på med nån vidare fart med ett barn som inte har kamrater att lita på och leka med. Personal som inte känner henne och som hon inte känner. Lokaler som hon inte känner sig van i och där hon ALDRIG kommer i närheten av det lugn som hon har hos dagmamman idag.


Och jag vet inte hur jag reagerade igår egentligen.....


JAG TYCKER INTE OM DAGIS OCH JAG TYCKER DAGISPERSONAL ÄR OMOTIVERADE.


Hihihihi, inte så bra formulerat men jag fick PANIK, för Mats tyckte det var en bra idé...


När jag senare på kvällen träffade Ullis på träningen hade jag samlat tankarna och kunde formulera mig lite bättre.


På varje dagis finns en personal som är ett "ruttet äpple" och den övriga personalen har mycket jobb för att styra upp den personen.  Det "ruttna äpplet" finns inte bland de dagmammor där Nellie är och jag är så tacksam för det. Och jag är så tacksam för allt som de gör för Nellie. Jag vill inte byta bort Nellies barnpassning. Punkt.


Hoppas vi ska lösa det med en ny assistent, för utan det så klarar inte personalen av att sköta verksamheten. Nellie kräver så mycket mer än de andra barnen, och det finns inte tid till det utan assistent. Nu ska jag ringa rektor.


Jag är arbetslös på måndag iaf. Får se hur länge.


...

Av nelliesmamma - 27 augusti 2009 09:13


Ja, man blir alltid lite nervös när man ska ha möte med de som håller i pengarna. Vi har ju haft det så O-T-R-O-L-I-G-T bra med Nellies barnomsorg. Med dagmamma vissa dagar i veckan, dagisverksamhet vissa dagar i veckan så hon får känna på det "hårda" livet som väntar i skolan senare...


Sen en extra resurs oxå som har undervisning enligt Karlstadsmodellen, som jag FORTFARANDE inte läst in mej på...hihihi.

Det är som om jag tycker att det där ska skötas i "skolan" och när hon kommer hem så är hon ledig. Hemma kör vi stenhårt med tecken och så, men allt annat lämnar vi i skolan...men det kan ju faktiskt hända att det finns mycket små saker som vi kan göra hemma för att förenkla ytterligare för Nellie!!! Se om jag inte ska ta en kurs hos syrr-Ann snart...hmm


Ska bli intressant att se vad rektor har att komma med i eftermiddag. Håll tummarna att hon jobbar vidare enligt modellen; Nellie framför allt!!!


Igår var vi hos Katarinadoktorn a.n.a Catharina Aronsson Plan som har hjälpt SÅ mycket med kiropraktorbehandling OCH akupunktur!!! Det är festligt hur Nellie kryper upp på behandlingsbänken UTAN att man behöver be henne OCH oxå lägger sig med armarna i kors över bröstet PRECIS som man ska om bröstryggen ska få sig en omgång!!!


Sen sitta i mammas knä och få nålar i huvvet, i nacken och under hakan. Oftast gnäller hon lite när man sätter nålarna men sen är det "bra"... Sen kommer det en "skjuts" av nåt typ en gång i minuten och då brukar hon gnälla lite oxå. Men igår....tjena alla nålar nästan satta och hon hade inte sagt så mycket som ett PIIIP, men när hon fick den i nacken....herreguuud vad hon tjöööööt alltså. Sparkade och skrek och bar sig åt...


Om jag inte sett det innan så hade jag trott att det berodde på NÅLARNA!!


Men såklart var det ett sånt där "tantrum" som barn får i den där åldern...hihihi. Catharina och jag bara pratade på som om inget hänt och jag förklarade för Nellie att man FÅR vara arg och att det är OK att skrika...


Men efter en liten stund så sa jag att NU räcker det, för jag har förstått allt!!!

Dr Phil recept på tantrums: Säg en treordsmening tre gånger med betoning på vart och ett av orden...


NELLIE är arg (NELLIE vill ut, eller annan situation)

Nellie ÄR arg (Nellie VILL ut, eller annan situation)

Nellie är ARG (Nellie vill UT, eller annan situation)


Då bara satte hon sig som vanligt och kopplade av. Hon är för skööön alltså!!!


Senare ikväll HANDBOLL!!! Fan va kuuul det ska bli. Idag kanske lite målvaktsträning??? Ja, jag har blivit lovad 20 minuter i veckan på torsdagar!! Så ska se vad jag kan hitta på för nåt kul ikväll!!!


....

Av nelliesmamma - 24 augusti 2009 11:20



Lördagen bjöd på träning från 11.00 till 17.00 fördelat enligt följande:


(alla andra började kl 9.00 med löpning 8 km)


10.00 Genomgång av träningstider, läger, matcher och övrigt.

11.00 Handbollsträning med skotteknik och MYCKET avslut. Roligt!!

Mat på bergslagskrogen...

14.00 Mer handbollsträning bla med fas1 kontringar med säkert 100 utkast. AAAj min kastarm. (Men jag missade inte många....)

15.00 Träningsmatch mot Hästö P-93/94. De var större, starkare och bättre på allt så vi var rätt körda där. Men några ljusglimtar fanns det!! Spelet blir bara bättre och bättre.

16.20 Avslutande handbollsträning med uppställt spel mot ett mål.


Hem ljuva hem och vila??


Nej nej nej, hem och köra upp till Strömsberg och lasta 60 spånbalar... DET var jobbigt för mina trötta ben och armar!!! Men jag lossade inte dem på kvällen. Det fick allt vänta till söndagen....


Så söndagen påbörjades med att lossa första vagnen med balar. Göra i ordning så det gick bra att stapla....inga hullerombuller tack mitt i vintern!!! Sen var det det där med att få undan hästtransporten på våran lilla gräsväg bakom huset. Att backa med bilen är uteslutet....

In tilll Martin och be om hjälp. Tjena mina ben säger jag bara....

Upp till Strömsberg och hämta nästa vagn!!!

Hem och lossa. 


Jag säger bara det....FY FAN VA SKÖNT ATT DET ÄR KLART FÖR HELA VINTERN!!! Men aj mina ben, de har inte sett så mycket träning i hela mitt liv...


Sen bar det iväg på badmintonträning.  Men efter en timme fick det vara NOOOG jag orkade inte MEEEER. Det var ryggen som sa ifrån och tur det!!!


Idag ska jag bara VILA mina slitna armar och BEEEN...


...


Av nelliesmamma - 21 augusti 2009 11:47




Om du läser detta, även om vi inte pratar så ofta, så lägg in en kommentar om ett minne om dig och mig, bra eller dåligt, vad som helst!





Hihihi...hej Kicki....

Av nelliesmamma - 20 augusti 2009 21:44


Mats har ALLTID sagt till mej att Nellie inte ska vara ensam hos hästarna. Och jag har alltid sagt att det är helt OFARLIGT. Det är bara det att vi har pratat om olika saker. Jag har alltid funnits i närheten och sänt ut min ledarenergi som gör att hästarna håller sig EXTRA lugna när Nellie är i närheten. De har puttat omkull henne nångång när de flyttat på sig utan att se sig för....


Då har de alltid fått bannor och de VET så väl att de ska ta det lugnt när Nellie är i närheten....likaså Boss har koll på Nellie och är alltid försiktig nu mera. Han tacklade henne en gång så jävlar anamma- det kan jag upplysa om att DET gör han aldrig mer om....


Idag skulle Mats fodra hästarna och han släppte in Nellie i hagen och vände ryggen till för att prata en stund med grannen. Ja, DET är LIVSFARLIGT!!! När jag säger att det är ofarligt så menar jag underförstått att man är "med". Och jag ser flera flera flera sekunder innan nåt är på gång vad som ska hända så jag kan styra upp hästarna om de har glömt reglerna....

Och mycket riktigt så skulle Donna tala om för Bella vem som skulle stå närmast grinden så hon fick mat först....hmmmm, Nellie hann inte undan så hon fick en spark MITT i pannan!!!!


Normalt skulle jag ge hästarna mat FÖRST i två olika högar minst 10 meter ifrån varandra så det blir lugnt och Nellie kan strosa omkring och klappa, pussa och lyfta på hovarna SOM ÄR SÅ ROLIGT!!! Sen går jag iväg och hämtar vatten och sånt. Så har jag gjort sen Nellie bara kunde GÅ!!! Det är inte lätt när man inte vet hur hästar fungerar så jag klandrar absolut inte Mats. Jag kan bara konstatera att trots att Mats sa EN sak och jag EN ANNAN så hade vi rätt båda två.


*Nellie ska inte vara ensam hos hästarna.  

 (som inte är under kontroll/uppsikt.)


*Det är ofarligt för Nellie att va hos hästarna.

(om man har koll på dem och de har fått mat en bra bit ifrån varandra.)


Men nu har vi spenderat HELA kvällen på akuten. Nellie som vanligt uppåt och tyckte allt var toppen (när hon fått hamburgare och godis) Nu ska vi ha ett extra öga på henne i ett dygn....

Hon har inte tuppat av och hon har inte kräkts, så det var tur i oturen kan man säga!!! En kort promenad med vofsingen har jag hunnit - inte mycket i ersättning för missade träningen idag. Men va fan, träna hinner jag på lördag då vi har heldagsträningsläger. Ska bli jätteroligt!! Vi avslutar med träningsmatch mot Hästö P93 som har träningsläger i bollhallen...alltså en trappa upp i Ronneby sporthall.



....................

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Skapa flashcards