Nelliesmamma

Alla inlägg under februari 2015

Av nelliesmamma - 28 februari 2015 01:06


Du har säkert sett bilderna på fejsbuck med ett kasettband och en blyertspenna?

Häromdagen skulle jag förklara för en åttaåring att mobiltelefon inte ALLTID har funnits. Han bara: VAAA?

Ikväll är jag ärligt lite PISST eftersom mitt wi-fi för månaden är slut. Vi som bor på landet kan få en OK bra deal per månad på trådlöst wi-fi, men har man tecknat "maxdos= 60 GB" så kostar det lika mycket att plussa 10 xtra när de man pröjsat för är slut.... Sjukt? Ja!

Men haha, kommer du ihåg när inte fb fanns? Inte mobiler, sms, insta, Twitter ja käre gode Gud nämn namnet på alla nätforum....

Lite läsa bok är bra, ja?

:):):)

Av nelliesmamma - 28 februari 2015 00:40


Om du INTE är familjär med rekreationsträning ska du spetsa öron och ögon nu!

Tänk dig att du kör en träningsperiod lite over the top (tänk handbollsturnering tre dagars). Härefter är det dags för REKREATIONSTRÄNING!

Det innebär minsta möjliga ansträngning där du får puls och "genomblödning" av musklerna. Tex jogga 30 minuter så LÅNGSAMT att du kan föra ett samtal under tiden. (Citat från Tony Wiberg, handbollstränare i Ronneby HK under 2000-talet)

Idag var det rekreationsträning för Atlas, en travsession på ca 20 minuter för att springa bort ev stelhet i musklerna.

Jag dööööör av skratt, jag vet inte ens om hästar kräver samma återhämtning som människor. Men jag kör på försiktighetsprincipen. Jag ÄLSKAR den där hästen. Han förtjänar all kärlek och omtanke jag kan ge honom.

:):):)

Av nelliesmamma - 28 februari 2015 00:17


Åååååh, kommer du ihåg?

Det fanns en tid när man skickade lappar på lektionen...

Idag är det SMS och fejsbuck som gäller...

Varje gång man tar ett andetag så finns han där i tanken, hur han ser ut, hur han ler, hur hans ögon tindrar, hur hans läppar känns och smakar, hans doft och kroppsspråk. Hela hans väsen finns i varje andetag....

Fast i vissa fall får man byta han mot hon, hans mot hennes, honom mot henne. Ja, du fattar va?

Och när den där känslan infinner sig så lever man i sin egen lilla värld av blommor. Ingen annan förstår hur det känns. (Eller hur?)

I somras var det jag, nu är det en god vän som lever livet som NYKÄR. I like eller (Y) som det oxå kan uttryckas.

Go for it man...

:):):)

Av nelliesmamma - 26 februari 2015 23:14


Jag tog ner Atlas på ridbanan för lite bomarbete...

Jag gillar att lägga MÅNGA (?)(10) bommar på ena långsidan så att magmusklerna verkligen får jobba. (Benen mä såklart)

Sen vill jag ha en galoppfattning på kortsidan för att jag sätter ett lågt men låååångt hinder på andra långsidan.

Parentes: Atlas tycker INTE om att hoppa höga hinder, men om jag sätter upp ett knähögt hinder med en bom 50 cm framför och 50 cm bakom så hoppar han högt som F----N!

Tidigt i höstas började jag så smått att lyfta upp bommarna på cavalettistöd. Jag har sånna där i "gummi" som är kvadrater man ställer på högkant. Då lyfte jag upp varannan bom på vänster sida och varannan bom på höger sida.

Idag ökade jag lite (?)

Jag lade kvadraterna platt på marken och höjde i och med det bommen helt ca 10 cm från marken. Det finns inte 20 cavalettistöd så jag kunde bara höja varannan bom :)

Det blev 2-3 varv där åt varje håll SEN höjde vi ribban ORDENTLIGT i ordets rätta bemärkelse!

Jag ställde stöden på högkant vilket borde innebära en höjning med ca 30 cm (?) från marken. Han travade klockrent över dem TRE gånger utan att så mycket som NUDDA en enda bom!!

Därefter kom tröttheten och det är DÅ fysträning börjar göra nytta... :)

Jag tog ner hindret på den andra långsidan för att minska intensiteten men det blev lite islag ändå om man säger så. Och när han inte orkade trava så tog han små galoppsprång över...

Han kämpade väl och jag slutar visst ALDRIG att förundras över den där hästen. Jag älskar honom av hela mitt hjärta...


:):):)

Av nelliesmamma - 26 februari 2015 08:02


Idag vaknade jag av att en mansröst högt och med bestämd röst sa mitt namn. Jag vaknade med ett ryck, satte mig upp och förväntade mig att se Jocke i rummet.

Hur snabbt kan en hjärna tänka?

På mindre än en sekund hann jag tänka:

Pappa? Det lät som pappas röst nämligen (avliden sen 1988) Nej, det kan omöjligt vara han. Om det är en karl i huset MÅSTE det vara Jocke, han är den enda med nyckel, men vad gör han här så här dags. Har det hänt nåt, eller vad är klockan, vad är det för dag?

Varför väcktes jag?

Jag har hört den där mansrösten flera gånger sen 1988, någon gång i vaket tillstånd. Men sen blir det inte mer. Undrar vad han vill?

:S:S:S

Av nelliesmamma - 25 februari 2015 17:26


Idag var det repetition på gårdagens ridtur, och lite extra extra såklart. För det första så red jag samma väg bakochfram = extra extra läskigt tydligen?

Sen var det galopp från skritt idag, MEN fattningarna ville inte infinna sig ens från trav?

Ja, jag tänkte trotsålder och bad snällt med skänkel -följde upp med lätt spö. Inte rätt svar... Han bara rusade in i galoppen.

Jag bad snällt med skänkel, följde upp med seriöst spö och VIPS kom rätta svaret med en jävla fart. MED samling i galoppen.

Jag bad snällt med skänkel, följde upp med seriöst spö, rätt svar.

Jag bad snällt med skänkel, VIPS fick jag rätt svar!

Kastade spöt, bad snällt med skänkel, fick rätt svar. Sen skrittade vi hem.

Min lilla guldklimp. Nu blir det vila från galoppfattningarna till nästa torsdag. (om jag inte provar nån gång i helgen på ridbanan såklart)


Jag älskar den där hästen...

:):):)

Av nelliesmamma - 24 februari 2015 23:12


Jag hade en sån där skön dag idag. Trallade ner till grannen på förmiddan och kollade när golvläggarna la in hennes nya köksgolv. Hennes kök blir SJUKT snyggt! 


Sen tog jag Atlas en sväng i skogen, och galoppfattningen sitter precis lika bra nu som i höstas. Hahaha, det var bara den där lilla detaljen att få till den på ridbanan. Men det får bli en senare fråga, nu ska jag bara njuta av träningen i skogen. Jag la ganska mycket tid på att rida ihop traven, öka den och sen sitta ihop den igen. Både Atlas och jag blev ordentligt svettiga må jag säga! 


När jag kom hem igen tog jag tag i lite monteringsarbete. Jag var på Börjes i Tingsryd igår (grannen kom och hämtade mig, hon tyckte att jag skulle "se mig om lite") och där köpte jag en "ihopfällbar" sadelhängare som jag tänkte ha på utsidan av garaget så att jag slipper lägga sadeln på marken medan jag borstar Atlas.




 





Det fanns inte tillräckligt med "panel" att fästa sadelhängaren med så jag skulle fästa ett mothåll i form av en regelbit på insidan av väggen. Jag sprang nog 23 gånger mellan huset och garaget för att få ihop rätt bits, skruv och you name it.... När jag väl hade fått fast mothållet insåg jag att jag satt det på "halv sju". Jag kände att SÅ DÄR kan jag inte visa upp det för Jocke när han kommer alltså.... Så jag rättade till den lite så nu står den på "fem i sju"...


Aja, vad fan. Jag retar Jocke för att han är urkass på telefon och dator. Nu insåg jag plötsligt hur BRA det är att vi är bra på olika saker... Han hade satt upp de där grejjorna på typ 37,5 sekunder, det tog mej en halvtimma. Men jag gjorde det SJÄLV. Och det blev nästan helt rakt. Det kommer att funka på avsett vis. Jag är nöjd...


Sen skulle jag plocka undan lite grejjor, bla hittade jag en burk räkor i kylen som jag tydligen hade glömt bort. Hrm. Inte bra. Jag skulle bara gå raka vägen ut till soptunnan för att slänga hela skiten, MEN vaddå, jag kunde ju lika gärna släpa med mig snösläden? HOST, jag lyfte snösläden högt i luften för att inte kasa den på marken, MEN jag höll räkburken i samma hand. Det resulterade i att jag hällde räkspad över tröja, jacka och du fattar??


Fort in i badrummet och in med alla räkdränkta kläder i maskinen, SKÖNT!


Eller va?


När jag kom in en timme senare STANK det gamla räkor i hela badrummet! Jag började spruta cillit bang och klorin i avlopp och avloppstratt - jag tror jag tömde en halv flaska av varje... Haha, det hjälpte! Nu luktar det gott i badrummet igen! PUH!


Händelserik dag, och det ser LJUST UT PÅ HELENS AVBYTARBÄNK!


;):):)

Av nelliesmamma - 20 februari 2015 19:12


Nellie är min lilla horseman..



Han följer henne som en liten hund...



Och ibland vill han inte riktigt precis samma som Nellie....



Hon är så duktig min lilla tjej, och han är så duktig min lilla Atlas...


:):):)
 
 
 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Skapa flashcards