Nelliesmamma

Alla inlägg under februari 2010

Av nelliesmamma - 27 februari 2010 23:38


Jag vill tacka och bocka för att ni så troget kommer hit varje dag för att läsa. Beklagar att jag inte levererat tidigare i veckan!!! Men som jag sagt tidigare, jag bloggar bara om jag har nåt roligt eller eljest att bjuda på.


Den här veckan har jag ärligt talat mest deppat över mitt ben och kännt mej allmänt pissig och det är verkligen inget att skriva hem om så....


Idag var jag tvungen att välja mellan att åka till Nellies kusin som fyller ett år eller att åka till Jönköping med Hästögrabbarna för DMspel. Eller välja och välja... hur ska jag kunna välja här??? Det är bara att åka på kalaset och se glad ut... hihi


Först skulle Nea åka med oss, sen ringde hon och sa att hon inte skulle med och sen när vi stod i dörren för att åka ringde hon igen och sa att hon ville med!! Kan vi vänta på henne eller??? Igen... hur ska man kunna välja?? Det är bara att vänta liksom!! Men under tiden så lekte jag med kameran lite...


  


Just det... jag har favvoutstyrseln på mej idag!!!


  


Men som sagt så lekte jag med kameran och det blev väl tre bilder som är ok..


  


Tredje kommer här...


  


Sen var det ju Nellie och Nelliesmamma som ev skulle ha en ny bild på bloggen..


  


Men jag vet inte om jag blev helt nöjd med dem. Den här är den bästa och den är inte helt hundra tycker jag. Ska en bild vara bra så ska den vara seriös och perfekt eller pajsig, den här och de andra passar inte på nån av kriterierna.


På kalaset hittade Nellie en favorit!! Volvo av allt skräp....hihihi ;)


  


Hon åkte avigt och rätt på denna bil alltså!!! Sen lekte hon faktiskt med de andra barnen, på sitt lilla vis, men ändå!!!


Imorron match.


Jag har ont i benet.


Jag vill inte se en handboll mer.


...



Av nelliesmamma - 23 februari 2010 19:34


JAAA!


Idag var vi på studiebesök på Karlskrona Montessoriskola. Alla i klassen har parvis fått välja en "pedagogisk fader/moder" för att göra ett grupparbete om det. Jag norpade åt mej montessori innan nån hann blinka och Rolf hakade på blixtsnabbt!


Jag kom att tänka på att jag KÄNNER någon som jobbar på montessoriskolan i Karlskrona och det kunde inte BLI bättre än att vi fick över en timmes undervisning i skolans upplägg och pedagogik! Det var MYCKET intressant och lärorikt, jag har nästan bestämt att Nellie ska gå på montessorisärskola. Det var ju faktiskt så det började en gång i tiden...


Maria Montessori insåg att utvecklingsstörda eller barn med särskilda behov faktiskt OXÅ kan lära sig om man bara anstränger sig lite!!


Vi diskuterade DÅtidens skola litegrann efteråt Rolf och jag, vi kom fram till att skolan var ju inte ALLS anpassad för alla barn. Man fick rabbla ramsor i kör och stavningen fick man klara mestadels muntligt. Shit det vet jag inte ens om jag klarar av!! Inte bara utvecklingsstörda barn blev utskuffade ur samhället... men med Maria Montessoris pedagogik kunde de barnen lära sig lika bra som andra, eller till och med BÄTTRE visade det sig.


  


Klassrummen är lite annorlunda än vi är vana vid.. Det är viktigt att läraren befinner sig på samma nivå, rent fysiskt.


  


Eleven väljer SJÄLV vad han eller hon vill träna på. Idag ville jag öva på bokstäver. Min lärare ber mig hämta en matta och jag ska sitta till vänster om läraren. Nu visar läraren bokstaven för mig- det vita är som "sandpapper" och drar fingret över bokstaven och säger lugnt och tydligt "eeeeee".


  


Sen gör "eleven" efter och säger "eeee".


  


Därefter kan eleven "rita" på fri hand, här har man ett kakburkslock med lite mannagryn i som man kan rita bokstäver i. Därefter kommer momentet att använda papper och penna!!!


Det finns bara EN låda med bokstäver, EN av alla material för att man ska lära sig att vänta på sin tur. Hela den här pedagogiket är MYCKET fostrande och fokuserar inte allt på själva lärandet, mycket handlar om att man ska bli en "god vuxen".


Om fyra andra elever är intresserade av de här bokstäverna som läraren och jag har så får de gärna TITTA men inte fråga eller lägga sig i. Läraren håller fokus på EN elev i taget. Jag är så imponerad av hela upplevelsen idag!!!


Det finns TUSEN saker jag kan berätta om det här men ni ska bara få lite i taget!! Annars avslöjar jag ju HELA vårt grupparbete innan vi ens har redovisat det!!!


...

Av nelliesmamma - 22 februari 2010 21:41

 

Ja, vad betyder egentligen auskultation??


Enligt Nationalencyklopedin betyder det följande:


auskultation, teknik för att med ett speciellt hjälpmedel, stetoskop, undersöka en patient.


OK, känns inte som det passar in på det studiebesök som jag gjorde idag....hihi

 

Då får vi se vad Wikipedia säger då:


Auskultation innebär


Jaha, ja, jo det stämmer ju faktiskt. Jag har studerat Anne och hennes arbete idag. Och det var KUL!! Det var oxå spännande att få se/höra skarpa elever. De är verkligen nervösa och gör konstiga saker i trafiken.


Jag är inte fördömande på något vis, alls inte. Alla är vi barn i början...men vi har hållit på nu i flera veckor med genomgång av lektioner med OSS som elever och det blir inte så mycket för läraren att rätta till. Han får liksom stanna och säga...ibland gör eleverna så HÄR och då får man säga DET HÄR. Nu blev det så verkligt och Anne var tvungen att avvärja en olycka i 90 knyck. Det inger RESPEKT, vilken reaktion hon har bruden!!!


Nästa auskultation blir om fyra veckor och jag har bokat Emmaboda trafikskola. Ska bli spännande att se hur de jobbar och vad man kan snappa upp där!!!


Nellie har fått en ny overall, och man kan säga att hon ÄLSKAR den!!


  


Första dan på dagis när hon hade den på sig så VÄGRADE hon att ta av den och när de hjälpte henne att klä av sig den så G-R-Ä-T hon stora tårar av ilska och besvikelse.


  


Ikväll hittade hon overallen i sin väska och ville såklart ta på sig den för hon verkligen ÄLSKAR den!!


  


Hon posade och ville titta i kameran hur bilderna blev!!!


  


Hon ville till och med ha den på sig när hon tittade på Ceasar Milan "hundprataren". Men här blev jag lite kluven...


Jag menar att jag tycker det är BRA att hon önskar sig saker, för det brukar hon inte göra. Men hur ska jag göra när hennes önskningar är orimliga?? Jo, hon får ha overallen en stund, vi fotar och sådär...men sen är det ju dags att ta av den - den är ju till för 10 minusgrader och inte för över 20 plusgrader!!??


Det LIVET det blev när hon skulle ta av den alltså...shit vad ovant det här är..


Märker du att det här återkommer ganska ofta nu??


Fattar du vad glad jag är för det??


...



Av nelliesmamma - 21 februari 2010 21:12


Fan vilken rolig match!!!


Jag blir så full i skratt när jag ser att handboll är LIKA oavsett vilken division man spelar i...


I Ronneby har vi haft stora problem med att spela klokt... Om en tjej har haft flytet så "bommar" man att spela på henne!! I stället rullar man på en av spelarna som motståndarmålvakten har övertag på.


I Hästös match mot Tumba är spelaren med oflyt Oskar Pålsson.


Herregud stackars pojk, han hade sånna guldlägen!!! Men käre nån vad han missade stackarn. Men varför fortsätter man spela på honom?? Ronnebys damer är i div 2 för första gången på tio år, där kan man räkna med den typen av misstag. Men när man ligger tvåa i allsvenskan??? Hallå???


Samma samma när vi får problem med ena kanten i motståndarlaget. Vår målvakt missar och kantskytten är DUKTIG.... Vad gör de??? Hjälper tvåan i försvaret så att kanten får det ena guldläget efter det andra... Ronnebys damer är i div 2 för första gången på tio år, där kan man räkna med den typen av misstag. Men när man ligger tvåa i allsvenskan??? Hallå???


Hästö spelar som små gudar på plan, den ena rullen efter den andra går hem. De spelar på Jasse som har LEKSTUGA på sin kant!! Hurra för att man håller sig till ett spel som går hem!! Martin är så bra!! Har han varit bättre?? Hmmm, tror inte det! Sen går proppen ur, vad är det som händer? Utvisningar rycker sönder matchen och spelet går upp i rök. Man slutar satsa för varandra och en seger som såg så nära ut och som såg ut att komma i en söt liten ask med fina snören.... POFF borta!!!


Min tredje jämförelse med Ronnebys damer... med den stora skillnaden att Hästö har rutin nog att resa sig och samla ihop trupperna. Man hämtar nya krafter och TAR HEM poängen!! Se det har inte Ronnebys damer.... än!! Hahaha


Hurra för att det är STOR skillnad mellan Ronnebys damer och Hästö på den punkten som är allra viktigast i alla fall. Att man hämtar sig och återerövrar spelet och dessutom knyter ihop säcken!!!


Jag tackar och bugar för en underhållning av HÖG klass!! Ni gjorde söndagseftermiddagen till nåt alldeles extra!!


T-A-C-K!!!


Sen säger jag ett MEGAGRATTIS till Niclas Othén, vilken match. Jag gissar att han sover gott i natt.


Dessutom räcker jag lång näsa till de som kraxade om att Othén inte räcker till för allsvenskan. Herregud, här kommer han in i Hästö och har 24 (hur många matcher är det på en säsong??) förluster i baken. Såklart att det tar ett tag att återfå självförtroendet och THE FLOW!! Skönt att han har hittat hem. Stanna där säger jag!


När vi satt i bilen på väg till matchen var jag faktiskt inte så optimistisk, förlåt!! Men det kändes som om Tumba skulle vara ett för tufft motstånd för Hästö med tanke på alla skadade spelare...


Jag är SÅ glad att jag hade fel känsla inför matchen!!


Tack igen alla hästökillar!! Ni är alla mina idoler!!!


...

Av nelliesmamma - 20 februari 2010 12:45


Ja, A-L-L-A mammor utom jag har erfarenhet av att man ska vara vaksam när barnet blir tyst när det är i ett annat rum....


Idag tex så gick Nellie ut i köket och jag tänkte... undrar vad hon gör....men hon hittar inte på nåt dumt.... haha, tillåt mej småle!!!


  


Ut från köket kommer en tjej som har tömt HELA STORA paketet med KAKAO över sej. Men hon kom inte till mej för att visa vad hon gjort, hon marcherade ut i badrummet för att tvätta av sej. Hon är störtskön alltså!!!


Ja, köket och rummet och skafferiet fick ju oxå tvättas av...fattar du hur dumt det blir när man ska torka upp kakao???

Av nelliesmamma - 19 februari 2010 10:19


Eller sportlov och sportlov, det skulle jag ju inte våga kalla det eftersom vi har auskultation nästa vecka och sisådär tio uppgifter att lösa under det som jag kallar ledighet. Det enda jag är ledig ifrån så är det RESAN till och från skolan, och DET är inte kattskit!!!


Ikväll är det match borta fast hemma i Karlskrona mot Flottan...och jag är inte bra i mitt ben. Jag börjar undra om jag kommer bli bra igen!! Den där jäkla värmesalvan är jag immun mot vid det här laget så....


Kanske ska avstå ALL träning förutom x-trainern i två veckor och se om det hjälper.


  


Det hade ju varit TOPPEN att bli bra lagom till sista matchen vettja....eller inte. Fy fan va drygt alltså!!!


Idag tänkte jag göra ingenting egentligen. Men borde förstås ta hand om all tvätt och städa av lite här så det är snyggt till helgen.


Men ska iaf fixa lite musik först!! Håller på att läsa över alla KALLE BAAH skivor så jag kan välja ut de BÄSTA låtarna från varje skiva OCH lägga över allt på mp3´n.


Äh, här kommer alla träffar på YOUTUBE istället så kan du lyssna runt lite...


...

Av nelliesmamma - 18 februari 2010 12:09


Jag köpte en bok som heter "Istället för doping" där författaren menar att inom tio år kommer INGA elitidrottsmän (någon alls??) att äta den kolhydratkost som förespråkas idag... Författaren har fått en del kritik för sin bok, att det skulle vara faktafel och allt möjligt, men för MEJ fungerar boken bra. Och tydligen så fungerar LCHF-LIKNANDE kost även när man ska ta OS-guld!!!


http://www.kostdoktorn.se/forsta-os-guldet-pa-lchf


...

Av nelliesmamma - 18 februari 2010 11:28


Torsdag redan, och hemma för Nellies dagis stängt... nån utbildning på gång för personalen och det är ju bra!!


Vi var på sjukan i morse för att ta några prover på Nellie. Hennes läkare ville kolla upp nåt syndrom eller nåt. Jag tycker det verkar onödigt, men hon stod på sig så jag ville inte säga emot bara för sakens skull!!!


Minns att jag redan nekat andra undersökningar och mediciner...men man får ju inte vara kärringen mot strömmen av principskäl??


Hur som helst så hade jag satt dit emlaplåster på Nellies hand för att det inte ska göra ont att sticka... bra grejj faktiskt!!


Jag vet inte VAD jag gör men jag gör det RÄTT, det borde vara ett tecken på att jag befinner mig IN THE FLOW så tydligen fungerar det både inom idrott och när man ska vara förälder. Då kan man försöka att eftersträva THE FLOW i hela sitt dagliga liv???


VAD?? VAD??? VAD??? jag gör rätt?? Hanterar Nellie bra i stressande situationer. Hon har en förmåga att sluta sig om hon tycker att nånting är jobbigt, men läser man av henne rätt så fastnar hon inte i det läget... jag lirkar med henne så man kan fortsätta ha kontakt. Jag kan inte förklara vad jag gör, jag bara gör RÄTT helt enkelt!



  



Sköterskorna, (som inte har en aning om vem Nellie är) berömde både Nellie men även MEJ för de tyckte att blodprovet gick så smidigt. Man tömmer inte ett barn på två rör blod utan reaktion, I VANLIGA FALL. Men jag lyckades styra fokus på andra saker så det gick på bara nån minut!!!


Sen när vi stannade och handlade på City Gross så var det en kassörska som pratade med Nellie och Nellie hade ÖGONKONTAKT med henne!! Det här är en sensation av stora mått. Nånting håller på att hända och jag väntar med spänning på nästa steg!!! När vi kom hem började hon spela med tungan!! Helt otroligt, var kom det ifrån??? Liksom slå tungan fram och tillbaka i sidled så det blir ett roligt ljud...



  


Jag hoppade jämfota av glädje och gjorde likadant och sa att hon var JÄTTEDUKTIG!!! Nu har hon kört med det hela eftermiddagen!! Bra för mun-motoriken!!! Hurra hurra för det går så mycket framåt med våran lilla prinsessa just nu!!!


  


Hon ÄR ju redan en STJÄRNA!!!


...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Skapa flashcards