Nelliesmamma

Alla inlägg under maj 2016

Av nelliesmamma - 28 maj 2016 22:54


Nå, hur gick det ANDRA dan på mitt nya träningsprogram!?

Jag hade sedan innan bestämt att allt mitt hårda arbete om dagarna inte skulle påverka huruvida jag ska träna eller INTE.

Och redan idag kom undantaget som bekräftar regeln. Jag har byggt staket hela dagen, det betyder såga sly med handsåg, spetta hål, slå i stolp, bära spett och stolpslagare kors och tvärs, gå i lårhögt gräs backe upp och backe ner så jag blev tjutfärdig. PLUS till mej som åkte hem en gång på dagen och tog RAST.

Jag kan säga såhär; de där 3X10 armhävningarna etc hade inte tillfört kroppen ett j-a någe idag. Men jag fick ett kryss i mitt schema trots allt. För jag har faktiskt inte bara tränat motsvarande mitt schema, utan snarare 6-8 gånger MER.

Jag känner mig HELNÖJD!

:):):)

Av nelliesmamma - 27 maj 2016 19:17


Jag dööör av skratt, hur många gånger har du hört det från mej när det gäller att komma igång med träning? Alltså, sen jag träffade Jocke har jag havererat fullständigt när det gäller träningen.

I februari tog iaf Viola och jag ett beslut att köpa ett varsitt gymkort. Och vi ska ha gym inlagt i schemat två timmar VARJE tisdag. Jajjamän! Det har vi skött undantagslöst.

Men 1,5 timme träning i veckan? Nääää, det räcker inte.

Tacka vet jag fejsbuck.

Jag ramlade över ett träningsschema som jag snodde, modifierade (ökade lite) och satte fart med det redan idag.

Men det är IMORRON, SÖNDAG, MÅNDAG etc som vi får veta hur dedikerad jag är när det gäller att komma igång. Jag kan säga att måndagar kommer att bli tuff. Jag kommer att vara tvungen att träna typ fem minuter mellan lektionerna. Annars kommer det ej att funka. Min plan är följande:

3X10 knäböj
3X10 armhävningar
3X 20 rygglyft
3Xmax plankan

(Måndagsschemat)

Alltså säg

10 knäböj mellan lektion 1-2
10 armhävningar mellan lektion 2-3
20 rygglyft mellan lektion 3-4
Max planka mellan lektion 4-5

Sen får det rulla på så tills dan är slut. När sista lektionen är körd kan jag köra igenom det som är kvar, för då kan jag ju bli svett utan att det stör nån.

Kom igen.... Kan ni se mig på kontoret, på halkan, på en parkbänk i Nybro köra olika fysövningar?

Tisdag är vi på gymmet så då blir det ända upp till dubbla dosen träning än schemat. Onsdag har jag valt som vilodag eftersom det är uppkörningar och sällan mellanrum mellan körningarna. Torsdag har jag kortdag på jobbet med träning för Anthon med Atlas kl 18 på Labbabacken, det blir en utmaning att fullfölja den kvällen.

Men..... Jag vill jag kan!!




Jag räknar med typ 15-30 minuters uppvärmning också de dagar jag tränar hemma....

Wish me luck. Jag kommer behöva all pepp jag kan få.

:):):)

Av nelliesmamma - 21 maj 2016 23:34


Jag har haft NOLL inspiration till att ta tag i hästarna TROTS att de läxor jag fick av Anthon på träningen har gått skapligt. Jag kände mej bara håglös på nåt sätt...

Som tur är har jag Nellie sånna stunder, så det blev en ordentlig runda med knattarna först, sen Atlas och Flicka på ridbanan.

Alltså, jag har tränat Atlas lös på ridbanan i fem år nu. När han och jag är själva så kan han från full galopp stoppa, vända och starta ny galopp på andra hållet om jag så bara tar ett steg bakåt med en fot och flyttar tyngdpunkten till det bakre benet. Det spelar ingen roll vart på ridbanan vi förhåller oss till varandra, vi kan vara 20 meter från varandra. Det funkar klockrent varje gång. När det är han och jag.

När Flicka är med på banan har han väldigt mycket pass med henne kan man säga. Om vi tex kör bomarbete så plöjer han bommarna så att de flyger åt alla håll... När jag vill ha fattningar, vändningar och liknande så går det SÅDÄR... Eller det GICK sådär.

Idag fick jag riktigt bra kontakt trots att Flicka var med och "störde" -jag fick några RIKTIGT fina fattningar och vändningar. Det är roligt att se honom, eftersom han är Nordis så har han inte riktigt de där fina förutsättningarna som en Quarter för stop och rollback. Men SOM han stoppar och vänder! Det måste ses för att förstå hur fränt det är... (Film? Haha, javisst. Men jag får inte rätt svar när kroppsspråket ändras, alltså håller i telefonen)

Idag var det en trailbana byggd på ridbanan så jag passade på att visa Flicka "bron". Nu hade jag inga direkta målsättningar med dagens insats, men att hon skulle gå över en gång på korta hållet iaf. Hahaha, hon gick över på både korta och på långa hållet OCH stannade med alla fyra fötterna uppe efter mindre än en kvart. Antingen gör jag nåt jäkligt bra med den där hästen eller så har jag hittat en GULDHÄST utan motstycke....
Vid ett tillfälle drog jag i mungipan för att få henne att tugga (slappna av) men annars gick hon från klarhet till klarhet nästan helt utan hjälp. Ja, hon är en riktig sköning den där....

Nu ska det bli intressant att se om jag kan lära mig att rida också. Jag har börjat rida för Anthon Hagström, och det verkade positivt första träningspasset iaf. Det är sjukt bra för mig att vara ELEV som omväxling, det hjälper mig i mitt arbete som trafiklärare. Stort PLUS

Som sagt, unghästar och grunderna i ridningen, det gör jag/kan jag jäkligt bra. Fortsättningen däremot, där är det sorgligt dåligt tyvärr.

Jag hoppas att jag ska lära mig något litet varje pass (varannan vecka) så att Atlas kan bli en fin reininghäst även under ryttar en vacker dag.

:):):)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Skapa flashcards