Nelliesmamma

Alla inlägg under april 2016

Av nelliesmamma - 29 april 2016 00:01


Nellie har under en tid klagat över att hon har ont i benet. Det har varit både när vi ridit och vid alla möjliga tillfällen. Jag har försökt få henne att visa vart, och jag har listat ut att det varit i knät som det onda sitter.

Idag var vi hos Katarinadoktorn (CAP, Chiropraktorkliniken) och det visade sig att Nellie var ganska illa däran...

Nellie har för några år sen erfarenhet av att gå till Katarina både en och två gånger i veckan (akupunktur), men på senare år har vi gått nån gång om året eftersom allt har varit OK. Men idag...

När Nellie kommer in på rummet ramlar hon fram till britsen och lägger sig... Sååååå dääär säger hon och inväntar behandling. Alla gånger har det varit under fniss och skratt - men inte idag. Idag fick hon fått känna hur det är att få triggerpunkterna i stora böjmuskeln tryckta. FY!!! (När Katarina gjorde det på mej förr så ville jag bara vända mig om och spy ner hela golvet!)

Men efteråt var Nellie lika glad som vanlig, bara lite "yr" verkade det. Katarina rekommenderade mycket vatten och hon sa att jag skulle vara beredd på att Nellie skulle vara trött. Ja, Nellie somnade vid 18 för natten stackarn.

Jag fick svar på frågan om smärtan i knät, den skulle definitivt gå bort.

"Har hon varit dålig i magen?"

Alltså i helgen hände värsta "olyckan", och Nellie har aldrig haft problem med att hinna till toan för "tvåan". Jag trodde att hon hade dragit på sig en släng av magsjukan, men idag fick jag veta att de låsningar hon hade i ryggen stör ut signalsystemet till hela tarmpaketet.

Jahopp...

Och felet var SOM VANLIGT mitt helt och hållet.

Jag har under åren "lyft" Nellie för att lossa låsningar i bröstryggen, men senaste 9 månaderna har det varit lite si och så med det. BAKLÄXA! Hon ska "lyftas" TVÅ gånger i veckan tills det är dags för återbesök om sex veckor. Sen ska det nog räcka med en gång i veckan/var fjortonde dag precis som förr skulle jag tro...

Jag tog upp det där med arbetstider när man är egen... Jag sa att jag trodde att Katarina nog var lite duktigare på det där med att schemalägga jobbet så att det inte sliter för hårt på kropp och själ. Hon svarade att hon oxå jobbat 15-timmarspass, men att hon fått en dyrköpt läxa en gång i tiden. Det är något som kommer och går, det gäller att vara vaksam på kroppens signaler. Helt plötsligt är det STOPP utan återvändo, och det kan bli dyrt på mer än ett sätt.

Därför har jag legat i soffan och tagit igen mig ikväll istället för att sticka ut med hästarna som jag kanske borde gjort. Och så har jag planerat för kortare arbetspass framöver, aldrig mer än 12 timmar. Jag ska vara stenhård på det. Jag kan nog behöva hjälp med det där, tur att jag har folk omkring mig som kan hjälpa.

:):):)

Av nelliesmamma - 28 april 2016 23:17


Jag har jobbat sjukt långa dagar den här veckan.

När jag gick och la mej igår så sa jag: INGEN väckarklocka, det ska mycket till för att missa mitt möte 10:30....

Jag vaknade lite över 9, jag kastade till hästarna mat, tog min themugg och begav mej. Nellie hade tid till Katarinadoktorn idag. Om du undrar vad vi gör där ska du söka efter ett inlägg som heter "jag har blivit intervjuad"

Hämta Nellie i skolan

Katarinadoktorn

McDonalds

Sen bar det iväg till Ronneby för att köpa hästmat, jag fick med mig nåt extra extra special hem som ska hjälpa både Flicka och Donna att få upp hullet igen.

KP och handla lite småttigotti till kontoret.

Bilexpo och hämta blåsmunstycken till alkolåset. Och kolla lite på bilar, vi ska nog ha en bil till på trafikskolan ändå.

Sen har jag varit i telefonen halva dagen, bla med en kille som ska hjälpa mig med min pelletsbrännare...

Veterinären har fått ett samtal eftersom ALLA mina hästar tydligen har stora blodmasken. Har du beställt odling på det på dina hästar? Jag har fått intrycket av att om man har låga värden på hästarna så behövs inte stora blodmasken. Min veterinär sa motsatsen? Vid låga värden på lilla blodmasken så är det större risk för stora...

Grosset och handla ännu mer hästmat.

Byggmax för pellets.

Hem och lämna av allt som vi handlat.

Nellie till tandläkaren.

Apoteket för frontline och avmaskning till katterna

Hem, äta nåt, Nellie fick lite frukt framför tvn medan jag tog en liten stunds vila i soffan.

Vad blir det för mat frågade Nellie.

Jag flög upp och tinade kyckling, sen somnade både Nellie och jag. Att Nellie var slut var inte konstigt - det hade Katarina redan varnat om. Men att sova kl 18 för natten? Ja, tydligen. Jag vaknade i soffan av att det knackade på dörren. (20:30) Jag hade glömt bort att meddela Viola om att Nellie somnat så jag inte kunde köra och möta henne ikväll (bilbyte) så hon hade vacket fått köra hela vägen hem till mej samtidigt som hon ringde om och om igen på min urladdade telefon. Herregud vilken dag. Hahaha...

Nu när jag var ute och gav hästarna mat kom jag på att det låg kyckling i micron så jag måste laga mat nu mä....

Jahopp, jag kan säga att kycklingen just nu lagar sig själv i ugnen.

:S:S:S

Av nelliesmamma - 22 april 2016 17:06


Jag har varit i valet och kvalet om jag ska skriva detta och visa bilderna men jag gör det.

Som du redan vet så köpte jag en rescuehorse i november. Skicket var "sådär" för att uttrycka det milt. Att hon inte var verkad sen den dagen hon föddes blev jag påmind om då jag först såg henne, att hon inte blivit borstad var också solklart. Det var två saker som var så brutalt uppenbart. Men det var en sak till. Mask. Hennes hull var inget att hurra för och vikten har gått stadigt neråt sen i November -och som jag har VÄNTAT på det datum när man kan skicka in träckprov.

Om du är kvacklig ska du sluta läsa nu.

Dag ett kom följande ut.


Att det är blodmask de där små det fattar jag, men resten? Nån?

Dag två kom dessa...


Jag tror inte att du förstår hur det kändes att gå där i hagen och mocka upp alla dessa MONSTER till mask. Jag hade en sån fruktansvärd klåda över hela kroppen och ett obehag inom kroppen som saknar motstycke. Arma häst. Inte undra på att hon magrat av.

Dag tre OCH fyra kom nästa äckel ut...


Jag kan säga så mycket, att Flicka SER MYCKET PIGGARE ut och hon har gått upp fem kilo på en vecka. Ja, eller jag har lånat ett speciellt måttband som anger vikten på hästen. Helt utan tvivel har hon ökat i omfång och jag väljer att läsa av vikten på måttbandet. :)


Jag älskar Atlas bortom vett och sans. Han är så mycket häst så jag kan inte i ord beskriva det. Flicka har jag inte till fullo lärt känna än, men allt som hon visat tills dags dato är över förväntan. Idag gick Nellie in i hagen och ledde runt Flicka i hagen. Flicka sänkte huvet och följde varje steg Nellie tog. GULDHÄST i vardande kanske?

:):):)

Av nelliesmamma - 16 april 2016 23:15


Jag började skapligt idag för att hinna det som jag ville få gjort...


Först tömma röda rummet...


Sen tömma vattensängen....


Sen få in Jocke under huset och sträcka upp golvet i röda rummet. Det var som en halfpipe...


Det blev BÄTTRE, men inte BRA...

Så han fick justera lite i sockeln som han byggde...


Nu fyller jag vatten, nån bild på hur det ser ut när det är färdigt får bli en ANNAN dag. Jag dyker i säng så fort jag luftat den.


Dan är inte slut än, men det är JAG. Jag bar upp 120-sängen själv och bar ner vattenblåsan själv. Jag är mööör nu vill jag lova!!!

:S:S:S

Av nelliesmamma - 9 april 2016 00:46


Jag hade långtgående planer för hästarna ikväll, men det blev "bara" ett ridpass för Atlas.

Jag vill ha en reininghäst. Det här var ett träningspass som tog ca 20 minuter.

Skritt på fyrkanten.
I två hörnor (diagonalt) samt en på ena långsidan, en MINDRE volt, tre varv på varje volt.

Två "hela" varv åt varje håll i skritt.

Ett varv åt varje håll i skaplig trav på fyrkanten och samlad trav i volterna..

I trav bara ett eller två varv på varje volt beroende på om han hade alla kroppsdelar på rätt plats eller ej.

Därefter samlad trav på lilla volten, ut på fyrkanten, galoppfattning, hela fyrkanten, ner till samlad trav, lilla volten ett varv, ut på fyrkanten, galoppfattning, etc. Tre varv åt varje håll.

Jag skojar inte.

Helt sjuk häst.

Jag tror att det var första gången jag satte mig upp utan att låta honom bralla loss lös på banan först. Jag hade förväntat mig brallan allan, men?

Han slingrade, slängde med huvet och allt sånt - men tydlig skänkel och sen gick han som KLOCKAN!

Jag ÄLSKAR den där hästen,

:):):)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Skapa flashcards