Nelliesmamma

Alla inlägg den 24 juli 2017

Av nelliesmamma - 24 juli 2017 16:47


Jag var så TAGGAD idag. Barnledig, Flicka skodd och allt var upplagt för att Flicka skulle få sin första ridtur med skorna på! Då behöver jag inte oroa mig för om hon är hovöm eller annat. När jag kom ner till betet och hästarna kom emot mig så såg jag direkt att Flicka hade tappat en framsko! Näääää.... Tråkigt!!

Fast ibland har man ju tur som en tok, hovis var ute och körde i Rödebytrakten så han kom inom en halvtimme!

Då blev det rida Atlas hem barbacka med Flicka som handhäst. Jag hade planer för att Atlas bara skulle gå som handhäst idag, eftersom han har vilodag. Men nu fick han jogga hela vägen hem i finaste formen. Han stönade en del, men det orkar han. Förresten, vad fränt det är att rida hästen i samlad jog i finaste formen på en hand i bara grimma och grimskaft. Hahaha, han är guld alltså.

När skon satt på plats gick jag ner på ridbanan en stund. Atlas fick stå utanför och vänta medans Flicka arbetade på. Det låg lite bo,mar och stod lite konor som vi gick över och runt.


Hon är RIKTIGT bra på att svänga i skritt redan, jag tog en inte alltför liten volt åt båda hållen, gick över 8-10 bommar och rundade ett par konor. Den sista bommen travade vi över!! Sen var hon klippt slut!

Vi stog på banan en lång stund och vilade medans jag kacklade med grannen om lite allt möjligt. Sen red jag Flicka nästan alla tre kilometrarna till betet. Hon sover nog gott inatt.

Imorgon blir det tuff träning med Atlas, vi jobbar vidare med styrkan i rumpan så att det kan bli galoppbyten inom denna livstiden. En sak i taget. Nu är det styrka, kondis och fattningar på tapeten.

:):):)

Av nelliesmamma - 24 juli 2017 00:51


Vi har varit på träningstävling/träning Atlas och jag, så Flicka blev lite åsidosatt. Minst sagt. Om hon får säga det själv. Men jag körde ner Atlas på sommarbetet innan det blev dags för Flickas träning. 


Jag bestämde mig för att ta ner henne på ridbanan och släppa henne lös, hon hade huvet ganska högt eftersom Atlas var helt j-a borta.... som i försvunnen. :D


Det brukar hjälpa så mycket när de får bocka av sig eller springa av sig det värsta innan man sitter upp. 


Tjena. 


Jag kom lagom ner till ridbanan för att inse att en medryttare till grannarna borstade och snart skulle sadla för en ridtur på ridbanan, jag blev motad i grinn... Trist, men om jag inte gillar läget kan jag bygga egen ridbana. Punkt. 


Jag fick vända hem och sadla på Flicka hemma istället. (Nellie är med på tåget, annars hade det blivit skogen) Sen gick vi in i hagen och red lite slalom mellan stenar. Stop, Fram, Svänga för skänkel och tygel. Ett tag var det BARA UPPÅT OCH BAKÅT som gällde. Men ganska snart gick hon SÅ fint både slalom OCH runt stenar. 


Stoltheten vet inga gränser. Stolthetens tårar.... 


Hur saker utvecklar sig. När jag hade gått  hem, sadlat Flicka, ridit färdigt, lastat och körde ner till betet så hade medryttaren fortfarande inte kommit ut på ridbanan. Jag tänkte: Jag borde bett om fem minuter släppa Flicka lös på banan eftersom ingen var klar för att börja rida. SEN kom tanken. OM banan inte är ledig så är den inte ledig av en mycket bra anledning. 


Träningspasset i hagen var inte av denna värld. Det är inte säkert att ridpasset på ridbanan hade blivit i närheten av lika bra. 


Men Flicka är duktigt bra. :):):)

Av nelliesmamma - 24 juli 2017 00:39


Nu börjar klockan bli mycket och det var dags att sova för typ två timmar sen, men det skiter jag ju i eftersom jag har semester i två hela dagar till. 


Det var en liten detalj med Flicka som jag inte har berättat. 


 


Hon har åkt transport massor av gånger, och aldrig har det varit några problem. Det har bara varit en liten detalj. Hon har A-L-D-R-I-G gått in i transporten "rakt bakifrån".


När jag har kollat på nätet och fått tips på hur man lasttränar en häst så ska man be hästen att gå "tvärsöver" lämmen framochtillbaka, framochtillbaka, framochtillbaka, framochtillbaka. Så det  har jag gjort. Tills dess att Flicka kollade in i transporten och konstaterade: SHIT därinnne finns det mat! Sen gick hon in och ställde sig så fint. Jag stängde bommen, stängde lämmen och sen körde jag en stund. 


Från den dagen har hon ALLTID gått in från "sidan" av lämmen. Jag har verkligen bett om att hon ska gå in "rakt" men hon bara..... nääääää.....det tror jag INTE!!!


Guess what?


Idag gick hon in i transporten utan "förspel" tripp trapp tripp trapp lallade hon in och ställde sig hur fint som helst.  

Mallig tjej. :D


:D:D:D

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards