Nelliesmamma

Alla inlägg den 14 februari 2015

Av nelliesmamma - 14 februari 2015 17:57


Idag var det dags för träning igen.


Jag satsade på något som vi "alltid" tränade på när jag var helt nybörjara och hade clinic för Rick Le May i Norrköping. Det var väl sisådär 20 år sen eller nåt. Han kallade det för "reversed art" och det går ut på att be hästen om två saker som egentligen motsäger varandra. Konstigt? Nä, såhär menar jag. 


Initialt lär man hästen att tygeltag till höger betyder böj huvudet till höger, och sen får kroppen lixom följa med. Alltså om man tar i höger tygel så böjer hästen till höger och hästen går i en volt till höger. I början böjer man även huvudet hela vägen till ryttarens fot, men först ska det vara stillastående. Därefter ska hästen kunna gå på volt när huvudet är "böjd hela vägen till foten"


SEN kommer det svåra, alltså hästens huvud ska vara böjt hela vägen till höger fot samtidigt som hästen går till VÄNSTER, och hästen ska gå med KORSADE ben till vänster. Ingenting att bara ramla lite åt vänster, det ska vara ordentlig bjudning åt vänster, nästan som en rollback om du förstår. (Jag har letat på youtube men inte hittat)


När jag har ridit ut i skogen så har jag bett om huvudet till foten samtidigt som hästen ska fortsätta gå på rakt spår, och ibland har jag bett om förflyttning "åt fel håll" som en skänkelvikning på vägen. Då har jag mycket bjudning eftersom vi är ute i skogen... 

Men idag blev det samma fast på ridbanan. Jag tänker den här övningen som dels lydnad, men mycket som gymnastik och lösgörande. Alltså lydnaden är sjuk, han bara böjer in huvudet med MINSTA möjliga tygeltag (när huvudet är på plats vid foten ska tygeltaget släppas, men hästen ska behålla positionen) Och idag gjorde jag det BÅDE i skritt OCH trav. Jag säger som jag brukar. Jag kan inte göra övningarna så särskilt länge eftersom han gör ALLT direkt och med nästan inga hjälper alls. 


Nu har jag tränat så mycket på de här grunderna. Det är dags för en tränare tror jag. Jag ska se om jag vågar ringa nån som kan komma och kolla vad som ska göras härnäst. Haha. 


:):):)



Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards