Nelliesmamma

Alla inlägg den 13 februari 2015

Av nelliesmamma - 13 februari 2015 14:27


Ja, igår ville jag bara lägga mig i soffan och sova bort hela eftermiddagen för jag var SÅÅÅÅ trött! Men jag tog mig i kragen och tog ner Atlas på ridbanan en sväng. TACK till mig för att jag gjorde det! Han är SJUK den hästen alltså! För en tid sedan insåg jag att jag kunde få honom att byta galopp och vända - och starta en ny galopp i andra varvet. Att jag kan få honom att vända har inte varit något problem, det har jag jobbat med i flera år, men i galopp har jag varit lite mer snäll om man säger så. Så jag har en häst som gör KLOCKRENA galoppbyten innan han vänder när han är lös på fyrkantspåret... (WHAT?) 


Jag har tränat på det där ett par gånger och det sitter som berget vid det här laget. Mitt kommando för varvbyte är att "ta ett steg bakåt där jag står" mer behövs inte. Jag har alltid bett om vändning i galopp i en hörna så att han ska ha gott om plats för vändningen. Men igår blev jag nyfiken på hur han skulle lösa en vändning på långsidan....


Kolla på filmen innan du läser vidare...



Du ser hur hästen "ligger ner" för att behålla balansen i vändningarna. SÅ gjorde Atlas! Jag har aldrig sett nåt liknande, tur jag har vittne, för ingen skulle tro mig om jag bara sa det...  Han gjorde vändningen  "långsamt med balans" och efteråt var det bara ett "hål i marken" där han vände...


Ja käre gode Gud den hästen säger jag bara. 


Sen påbörjade jag träning av Spansk Skritt. 



Ja, nu var det ju bara första träningspasset igår, men han fattade vad jag ville när jag knackade med spöt på benet iaf (lyft benet). Det kommer att ta tid såklart, men det är roligt när man börjar med nåt nytt. Han tittar konstigt på mig och sen lyfter han hoven, ungefär som "VARFÖR" hahaha, sköningen...



När du känner att du bara vill lägga dig i soffan och sova bort livet, TA DIG I KRAGEN och gör nånting som du gillar. Du kommer inte att ångra dig efteråt, det vet du...


:):):)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards