Nelliesmamma

Alla inlägg under augusti 2014

Av nelliesmamma - 12 augusti 2014 23:14


Idag var vi ute på en ridtur igen, Lollo och jag. Det gäller ju att PASSA PÅ nu när mamma är här?

Det var en liten "orolig" tid i sadeln idag, åskan mullrade bara nån km bort. Det var inte så det riste i marken men det smällde på rätt bra! Turligt nog drog det förbi och vi klarade oss med bara ett par regnstänk.

Vid två tillfällen kastade jag mig ur sadeln för att plocka svamp, FATTA hur mycket kantareller det finns i skogen just nu???

Tyvärr såg jag den STÖRSTA GULA MATTA JAG SETT när vi kom i full galopp. Alltså Lollo såg dem inte, men hon såg att JAG såg nåt, troligen blev hon orolig över att jag skulle kasta på en tvärnit så hon bara tokskrek:

RID FÖRBI! RID FÖRBI!

Haha! Det var skitkul....

Sen retade hon mej hela vägen hem hur HON skulle köra upp med bilen redan ikväll och hämta dem, ELLER be en kompis som bor i närheten ta cykeln för att plocka dem.... Bara så att JAG skulle bli utan....

Haha, jag skrattade hela vägen hem "RID FÖRBI, RID FÖRBI"

:):):)

Av nelliesmamma - 12 augusti 2014 01:10


Mamma är hemma hos mej ett par dagar och då gör jag det som vi Svenskar är BÄST på.

JAG PASSAR PÅ!

Idag tex passade jag på att hänga med grannen ut på en tur i skogen. Jag körde hemifrån vid 10 på förmiddagen och kom hem vid 2! (?)

Ja käre gode Gud, vi red inte i några fyra timmar, men nog 2,5?

Det skulle fyllas vatten och jag fick passa på att språka med en Bravida-elektriker ang byte av elmätare och lite annat småttigotti...

Men gissa om jag var LYCKLIG? Första ridturen i sadel sedan skolan slutade för Nellie. Första traven i skogen, första galoppen, första FRIHETEN sen skolan slutade för Nellie. Haha, imorron ska vi på att igen!

Längtar!

:):):)

Av nelliesmamma - 12 augusti 2014 00:57


Igår gjorde jag nåt som jag inte haft möjlighet till på LÄÄÄNGE! En PW i skogen! Det var UNDERBART, fantastiskt, ljuvligt, helt otroligt skönt att få upp pulsen och låta de dära förslappade hamstringsarna jobba lite. När jag kom hem körde jag mage.

Jag dööör! Vet du hur länge sen jag körde mage?

FATTAR DU MIN TRÄNINGSVÄRK JUST NU?

:(:(:)

Av nelliesmamma - 8 augusti 2014 23:52


Ja det går SANNERLIGEN fort när man har roligt!

Jocke körde hem från Åland till Öland redan i tisdags, så här har du en som packade i rekordfart och körde till Öland!

Men resan DIT?

Det regnet som kom då måste ha varit någon slags rekord? Jag kör till sjöstugan på 1 h och 15 minuter i vanliga fall, det tog LÄTT 2 timmar i tisdagskväll. När jag körde genom Bredåkra fick jag krypköra på tvåans växel i 20km/h eftersom jag inte hade en ANING om vart vägen var nånstans!?

Vi har slappat järnet i tre dagar och det har varit helt UNDERBART!

Jag trodde inte det, men det var sjukt skönt att komma hem! Lite ensamt på ett sätt, men Jocke kommer troligen hit imorron och ett dygn ska jag väl klara av tänker jag. (Skrattar hejdlöst)

Måla fönster är nästa grej! Måla stallet färdigt. Måla alla svarta dörrar, iaf så långt färgen räcker.

Jamen det är REDAN halvtid på semestern. Vettefan hur mycket jag hinner klart?

Imorron kommer mamma och det ska bli kul!

:):):)

Av nelliesmamma - 5 augusti 2014 02:33

Jamen, här jävlar jobbas det!

Förutom att färgen hamnar där den ska så....


Jag märkte att en del bilder blev för porriga, men jag hade typ drällt färg över hela mej....

Av nelliesmamma - 4 augusti 2014 19:04


Japp!

Nu är det dags! Nu ska han igång igen den lilla rackaren! Han ska ridas minst tre dagar i veckan från och med nu.

När Nellies skola börjar blir det 4 dagar i veckan och då hoppas jag att han är i så bra kondis att jag kan återuppta galoppfattningarna som jag påbörjade i våras.

Nu under sommaren krävs följande för att rida:

*Lasta Nellie, hjälmar, ridfilt och mat i rockarden, gå/dra rockarden två km.
*Borsta knattarna, på med ridfilt och upp med Nellie på Bella. (Lämna rockarden)
*Gå en km till.
*Borsta Atlas, tränsa honom och SEN rider jag barbacka hela vägen "hem" igen.

"Hem = till grannen som har ridbana"

Jag har då Bella med Nellie på och Donna som handhästar.

Inför dagens träningspass på ridbanan bestämde jag att Atlas skulle gå på fyrkanten utan att gena i hörnen och minst EN snygg volt på typ 10-15 meter (åt varje håll) utan att tappa bogen fullständigt. Han vill gena i ett hörn, annars går han "spikrakt" på spåret. Att han skulle tappa bogen? Ja, åt ena hållet men korrigerar jag innan han gör fel så går det bra som tusan! Det här gjordes i trav i kalasform. (Åt ena hållet behövdes bara ett försök.) Jag tyckte att jag satt ÄNNU bättre barbacka utan filt så den går bort from nu :)

No två på träningslistan var att flytta bakdelen. Det är väldigt väsentligt för att komma vidare med galoppfattningarna juh.

Men där har vi inte kommit lika långt, ingenstans för att vara exakt. :)
Därför görs det stillastående...

Men efter ca fem minuter var vi överens. Det är rätt kul när jag måste stegra insatsen för att få svar!

Jag lärde mig något viktigt av en trafiklärarkollega, nämligen låt dem PROVA först! (Puss Helen Mangemo miss you)

När det gäller träning av häst har jag alltid tillämpat det - men på jobbet var det lite annorlunda?

Jag bad därför om flytt för minsta möjliga skänkel först, ökade trycket, "hackade" lite, böjde in huvet och VIPS flyttade bakbenet! Eftergift och vila en stund.

Jag gjorde därefter en sak som jag sett på en DVD från "säker hästhantering" Jag lutade mig fram och pillade i mungipan för att han skulle börja tugga = avslappning och eftertanke.

Sen samma sak igen: minsta möjliga skänkel, ökat tryck, hacka, böj in huvet, svar, eftergift.

Efter tre svar först efter HELA proceduren svarade han den fjärde gången på..... MINSTA MÖJLIGA SKÄNKEL!

Då gör inte jag mer den dan. Jag har inget krav på att något NYTT ska göras åt båda håll, eller flera gånger i rad, imorron kanske?

Sen var det dags att skritta tillbaka till Atlas hage, lämna honom med lite god mat, gå 1 km med Nellie och knattarna, lämna knattarna i hagen, dra Nellie två km i rockarden, SEN har jag ridit klart! :)

Ja, när man har semester är det viktigt att investera sin tid i det som man älskar.

Jag tror att du fattar?

:):):)

Av nelliesmamma - 3 augusti 2014 22:07


Jag har målat, rivit och härjat ute i stallet i tre sena kvällar (avslutat runt ett) men idag ORKAR jag inte!

Jag har lagt mig i hammocken, inte bestämt än om jag ska ha ett glas vin innan sängen. Jag bara behöver vila lite till...

Idag blev det inte alls mycket gjort, och det var väldigt skönt. Halva knattarnas hage blev klippt iaf, bästa sättet att sola! Jag verkligen ÄLSKAR att klippa gräs, man är liksom ENSAM med sina tankar...
Sen att jag måste ha ett öga på Nellie hela tiden, det tar inte bort tjusningen, men det blir inte den där totala avkopplingen som jag önskar mej.

Imorron ska Nellie och jag rida, det ska bli mysigt. Jag saknar ridningen nåt fruktansvärt, men vafan ska man göra? Det blir att vi stannar på ridbanan några minuter så att jag iaf får NÅT uträttat med guldgossen.

Jomen, imorron första dan på SEMESTERN! Jag har det sjukt bra. Nellie mår som en prinsessa -vad mer kan man önska? Skulle vara att Jocke kom hem från Åland då, men som sagt - man kan inte få allt!

:):):)

Av nelliesmamma - 3 augusti 2014 02:30


Under hela min uppväxt har jag haft en komplicerad relation till Gud.

Nu är jag dock mycket god vän med honom och det känns UNDERBART!

Bl.a tackar jag honom dagligen för Jocke, han är den finaste gåvan jag fått sedan Nellie föddes.

Jag tackar för mitt hus, mina hästar, mitt jobb, mina vänner, min dotter, mitt förstånd och SÅ mycket mer...

.):):)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards