Nelliesmamma

Alla inlägg under juli 2013

Av nelliesmamma - 6 juli 2013 20:29


Idag är en STOR dag i mitt hästliv!!


Jag skulle kunna gissa att det i DAGARNA är tre år sedan som jag första gången tänkte att jag vill ha en EGEN häst så att Nellie och jag kan rida TILLSAMMANS! Jag har gått med henne i skogen sedan hon var 1,5 år eller ännu längre. Jag har alltid lett hästarna, det har känts som det saknas nåt...


Hur som helst, efter ett år köpte jag äntligen Atlas. Han var två år och inte JÄTTEHANTERAD. Efter ett år satt jag upp och nu när jag ridit honom i ett år känns det helt ok att ha Nellie med mig. Jag har ju provat att ha knattarna med som handhästar ett antal gånger utan tillbud. Jag har planerat för den här ridturen i flera veckor - men det har alltid kommit nåt emellan. Men inte IDAG!!


Först ett litet klipp där Nellie visar på sin OTROLIGA sits, har du sett nåt bättre på en nioåring? Att rida barbacka i sex år har gjort MYCKET nytta!!



 

Här kommer de FÖRSTA sekundrarna av Nellies och mina alla framtida ridturer! HISTORIA mina vänner, HISTORIA!



 

Nellie övar på sitt nya "woaaow" - hon kör MYCKET med det nu!! :D




 


Här ska du se Donnas skills för att hålla samma tempo som Atlas, hon lärde sig det "den hårda vägen" när jag hade Donny för 15 år sen. Jag band henne i hornet och red på i skogen. Hon fick helt enkelt trava ifatt med jämna mellanum, och det hänger med än idag. Hon har ALDRIG spänt grimskaft, hon halkar efter, travar så hon är precis framför, halkar efter, travar ifatt så hon är precis framför, halkar efter - behöver jag fortsätta?? Jag älskar lydiga och följsamma hästar. Det gör att upplevelsen blir SÅ-MYCKET-BÄTTRE!!




  

Tre års väntan och längtan är ÖVER, Nellie och jag kan rida tillsammans! Nu ska jag bara träna upp Nellies RUMPA lååångsamt eftersom hon inte är van att trava så mycket.... Men jag räknar med en tur till Mörtan under sensommaren. Kanske Lina och Josefin hänger med då??


:):):)


Av nelliesmamma - 4 juli 2013 20:53


Hårt arbete lönar sig ALLTID i längden, punkt slut!


Idag har jag tagit på både grimman OCH tränset på lille Trille. Utan join up! 


Det gick SÅ bra att jag spände in tränset till "normalläge" men se DÄR gick gränsen! Jag fick absolut på tränset, men inte på ett sådant sätt att hästen var lugn och med sänkt huvud! Alltså öppnade jag tränset två hål och tränsade igen! Då stog han helt stilla och med "lugnt" huvud, något upp men inte på ett sådant sätt  att jag fick problem att trä i öronen.


Det är något mycket speciellt att träna unghästar, det är så otroligt roligt eftersom man får så "snabba" svar. (hrm två timmar lördag och två timmar söndag, rep to,fre,lör,sön och sen den här helgen...haha) Jag kan inte i ord beskriva hur det känns när man "vinner" över hästen, man vinner på grund av sitt ledarskap och skills - ALDRIG hugg och slag. Förtroendet man får av hästen är berusande...





 

:):):)



Av nelliesmamma - 3 juli 2013 18:26


En kille/elev som ska påbörja sitt femte år på BTH till hösten sa något mycket smickrande idag....

"Du är väldigt pedagogisk, du skulle kunna lära lärarna på BTH ett och annat"

Vad säger man? Bara att tacka och ta emot när eleverna bjussar på godis i form av beröm....

:):):)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Skapa flashcards