Nelliesmamma

Alla inlägg den 2 mars 2012

Av nelliesmamma - 2 mars 2012 17:54


Jag har haft lite ojämn frekvens på Atlas träning kan man väl säga??


Men vardagslydnaden har jag inte prutat på ett enda dugg. Om jag ska borsta så står man still, om jag går så följer man med, om jag stannar så står man still och så vidare.... Dessutom lyfta på fötterna och gå undan för tryck!


Men det krävs ju lite mer för att rida in en häst, och jag har bla varit ute i skogen på promenad, både långpromenad och kortare sträckor över stock och sten där jag passat på att leda fram honom till en sten och sen hängt på honom....


Sen krävs lite lydnad för handen. Jag kör med ett långt rep som har en ganska stor tofs i änden, jag vevar på repet så tofsen liksom motar honom framåt. Hihihi, han kunde inte bry sig MINDRE!!


Innan snön körde jag ett pass där jag inte gav mig förrän han gick 1: Framåt för tofsen och 2: Ökade till trav på samma kommando. Alltså - jag brydde mig inte om ifall han travade två eller tre steg, bara han travade på kommando! Det tog ungefär 15-30 minuter att nå målet i båda varven.


Idag hade jag ökat målet så att han skulle 1: Framåt för tofsen och 2: Trava på samma kommando men idag skulle han fortsätta tills JAG bröt av. Förra gången var jag väldigt "försiktig" och mjuk i mina kommandon, men idag fick han en FETESMÄLL av repet när han inte gick fram direkt när jag viftade med tofsen. Han blev så PAFF att han bara gick fram! Sen svarade han på tofsen DIREKT och började trava - minst ett varv innan jag bröt av. Sen bröt jag av och gosade en bra stund. Bytte varv till S-V-Å-R-A varvet och fick svar DIREKT! Ja, det blev sammanlagt FEM minuters träning idag. Hahaha!!


Jag tror jag har hittat en tjej som kan tänka sig att hänga och sitta upp när det blir dags...


...


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Skapa flashcards