Nelliesmamma

Alla inlägg under juli 2011

Av nelliesmamma - 13 juli 2011 13:10


Nellie fick en heliumfylld Hello Kitty-ballong på lövmarknaden som har börjat sacka lite. Jag tänkte göra en grattishälsning till syrrAnn som firar födelsedag nästa helg..



 

Det gick väl inte så bra om man säger så...



...



Av nelliesmamma - 10 juli 2011 21:25


Skönt att slippa abstinens från handbollen. Det har varit en smärtsam avgiftning må jag säga! Nu har jag ju Atlas att lägga fokus på och det är så S-K-Ö-N-T!!


Det är alltid lika spännande att se hur lagen samlar sina trupper inför den nya säsongen... 


Jag har länge hållit Hästö som favoritlag utan konkurrens, helt och hållet på grund av de spelare man har haft i laget, alltså HUR spelarna agerar på planen! Vem kan INTE älska Seve, Mirsa, Boberg, Hoffa, DP, Nicklas, Jasse, Othén, Simon (Ljungskog var tog han vägen lixom?) Macke, Hällkvist, Danne, javafan, inte kan jag komma ihåg alla spelare som jag har beundrat och älskat genom åren!! André Savic, jag saknar André Savic....


Enligt säker källa är han ÄNTLIGEN på väg tillbaka på handbollsplanen till hösten!! 


Hahaha!! Hurra för det!! Men nu får jag helt plötsligt börja gå gå IFK´s matcher!?


Men det får det vara värt va! I-N-G-E-N kontrar som han, den speeeden har ingen annan... Hahaha, men IFK måste ju ha en duktig kastare i mål då oxå!! Vi får se hur det blir där...


Sen är jag lite fundersam över Flottan, vad har de för folk egentligen? NYFIKEN som tusan är jag och hoppas att de äntligen får luft under vingarna med nya tränaren och allt! Målvakt?? De har inte ringt mej så de har inte nån panik juh! Hahaha....


När det gäller Hästö så är Mats på ingång igen och jag GILLAR det. Det gick ju rätt så bra sist han satt vid rodret om jag minns rätt... :D  Det blir kanske inte topp 4 i år, vad säger publiken om det? Den var ju nödbedd redan innan... 


Ja, det var Karlskrona det, och sen har vi sorgebarnet Ronneby HK och deras damlag, hur kan en klubb mista ett helt lag på det viset som skedde? Sorgligt och trist tycker jag. Jag håller VERKLIGEN tummarna för att det blir ett lag till hösten och att de biter sig kvar i seriespel hela säsongen ut! HEJJA RONNEBY!!


...

Av nelliesmamma - 9 juli 2011 09:58


Jarå, jag skulle ju börja med en handduk, öka till filt, pad och så vidare....


Men det blev ingen handduk, det blev B-I-L-A-R och postlådor istället! Jag kan gå på vår väg TUSEN gånger och det kommer aldrig så mycket som en bil. Men igår när jag hade Boss knuten vid höften, shettisarna i ett tandemgrimskaft med Nellie på den ena ryggen och Atlas i höger hand kom det inte mindre än FYRA bilar...


Bra eller dåligt??


Jag hade sagt BRA vid alla tillfällen UTOM när Nellie rider på en av ponnysarna. Det känns inte SÄKERT att sacka en häst när ett barn samtidigt rider.... Jag har iofs satt mig i en jävla sits och får lösa det på bästa sätt. I efterhand kan jag konstatera att det blev just... BRA!! Men min arabsjuka får snart ta och gå över, den reaktionen som Donny och Diaz fick har jag inte sett röken av på Atlas. Fast jag gör nog bäst i att alltid vara beredd på det värsta tänkbara iaf...  Hahaha, det är något som jag har lärt mej av Bettan. I ALLA lägen tänka: Vad är det VÄRSTA som kan hända? Oftast motar man Olle i grinn så att ingenting verkligen händer sen...


I min bok "starting colts" av Mike Kevil nämns uttrycket "SAFETY FIRST" på var och varannan sida känns det som... Jag har tagit fasta på det!!


Utom när jag lastar på mig tre hästar, en hund och ett barn och går på promenad...   

Av nelliesmamma - 8 juli 2011 20:25


När jag träffade Mats hade jag "bara" Donna kvar, för ridhästen var nyligen såld. Mats gillar INTE hästar för att han är RÄDD!! Vi skaffade trots detta en kompis till Donna så att inte hon skulle få ångest eller så... hihihi..


Vi har alltså haft Donna och Bella runt sju år nu och Mats är den som håller hästarna NÄRA sig och han ÄLSKAR att gå ut i stallet och lyssna när de Ä-T-E-R för att det är så myyyysigt!!


Nu när jag köpt Atlas är han inte riktigt lika uppspelt, för att Atlas är STOR och kanske lite opålitlig? Hur som helst, klockan är åtta på fredagskvällen, och telefonen ringer. Det är Mats, han har inte kommit hem från jobbet än..


-Är du i skogen med hästarna eller?

-Nej, jag är hemma.

-Hästarna är inte i hagen.

-Nej, de är hemma och äter gräs på gräsmattan!!


Mats har alltså efter en LÅÅÅÅÅÅNG arbetsvecka inte åkt HEM för att duscha, äta och ta en bärs. Han har åkt till hästhagen för att se till att DE har det bra!!!


Hihihihi...hur länge dröjer det innan han säger:


DET ÄR M-I-N HÄST DETTA!!!


...

Av nelliesmamma - 6 juli 2011 22:00


Jag säger bara det alltså, v-i-l-k-e-n jävla häst alltså!!


Idag tog jag med honom på en promenad på 4 km i skogen, ungefär mitt i rundan stannade jag till för att träna honom lite för handen...


Han gör precis A-L-L-T som jag ber honom nästan helt utan tvekan. Han är såååå söt när han inte fattar, OCH när han vill kolla om han VERKLIGEN måste göra det som jag ber om. Två gånger kastade han sig handlöst till sidan för att se om inte jag skulle sluta "tjata".... hahaha men se det gjorde jag inte! 


Under själva promenaden var han sjukt följsam, jag kunde hänga lite med armen över ryggen och klappa överallt hur mycket som helst. Han vippade inte ens på öronen....hahaha, jag lider lite av "arabsjukan" va?   


Jag har börjat läsa in mig på min "starting colts" som jag läste mycket när jag red in min FÖRSTA häst för typ 20 år sen!   När jag läste igårkväll fick jag en sån där "javisst, ja!!" Hästar lär sig bäst genom REPETITION så jag ska tex inte lyfta på EN fot EN gång om dagen,   utan ALLA FÖTTER många gånger på raken istället!     SEN kan han gott fundera på det istället. 


Gör det SUPERENKELT för honom, men repetera många gånger....



...

Av nelliesmamma - 3 juli 2011 20:04


Alltså jag jobbade igår, både på TOOLS och på trafikskolan... Men idag hade jag inget inbokat, FÖRUTOM ett kalas som Nellie skulle på!


Jag köpte ett "hello kitty"badlakan och ett par" hello kitty"armpuffar, något som NELLIE gärna hade velat ha. Hahaha, jag köpte badlakanet till Nellie med, men armpuffar har hon TRE par, så det fick vara den här gången. Men jag hittade en "hello kitty"baddräkt såatteeeehhh.....


Annars har jag tvättat några maskiner tvätt, fixat lite av disken, verkat mina småpållar och borstat min stora stiliga Atlas.... NU ska jag mejla in min tidrapport till TOOLS!! Annars får jag ett sms om att jag glömt! SKITDÅLIGT av mej att hela tiden slarva med det!!


Här kommer förresten en lektion i Svenska. Snott från vän på Fejjan:


Vanliga språkfel #1: De, dem och dom. 
 
Först ut av de vanliga språkfelen i det svenska språket är de, dem och dom, tre ord som ofta förväxlas. Dem orkar inte läsa längre, för dem får ont i ögonen. Ja, det gör ont att se sådana kontruktioner i annars välskrivna texter - närapå så ont att det talspråkliga dom är att föredra. Men vad är det då för skillnad mellan de, dem och dom? Och när ska man använda vad? 


De är ett pronomen i tredje person plural, grundform. 


De såg mig. 
Talspråk: Dom såg mig (mej). 
Det vill säga, de fungerar som subjekt i meningen; det är de som gör något i meningen, som agerar i meningen. 


Dem är ett pronomen i tredje person plural, objektsform. 


Jag såg dem. 
Talspråk: Jag såg dom. 
Det vill säga, dem fungerar som objekt i meningen; det är dem som utsätts för subjektets agerande, dem är passivt i meningen. 
Alltså: Jag såg dem och de såg mig. 
Inte: Jag såg dem och dem såg mig. 
Inte: Jag såg de och de såg mig. 
Möjligen (endast talspråk): Jag såg dom och dom såg mig. 

Dom är alltså endast talspråk (även om en del använder det även i skrift), och kan användas istället för både de och dem. Är man osäker kan man alltså ta det säkra före det osäkra och använda (dock helst inte i skrift) det talspråkliga dom, visserligen på bekostnad av stil men åtminstone hyfsat grammatiskt korrekt. Men snälla. Försök iallafall inse att det är en skillnad mellan subjektet och objektet i en mening, och anpassa pronomina därefter.


....

Av nelliesmamma - 2 juli 2011 19:54


Jobbat idag oxå...några timmar på TOOLS och några timmar på trafikskolan. Båda är lika kuuuul!!


Efter jobbet så åkte jag hem till ett tomt hus, Mats är med ALLA sina barn och fiskar i Harasjömåla (tror jag det heter, en put-and-take-sjö-iaf) Jag tog tillfället i akt att ta alla mina hästar och hunden på en promenad!  


Det var så S-J-U-K-T varmt i skogen att jag bara dröp av svett halvvägs! Mitt i allt blev det ett litet stopp då småpållarna fick stå bundna i ett träd, och Bossi i ett annat, för att jag skulle ta ett litet tag med Atlas för handen. Det går SJUKT snabbt framåt med tanke på hur FÅ minuter jag lägger på det per dag!! Idag tänkte han aldrig tanken på att sprattla eller hitta på egna grejjor, idag försökte jag få honom att känna hur skönt det är när det är slack i grimskaftet istället för att gå och streta emot. Under själva promenaden så gällde det för den unga herrn att gå PÅ och inte gå och såsa på släp.... 


Ja, jag nämnde kanske att han har tre virvlar i pannan? Hittills inget som tyder på att det skulle vara d-å-l-i-g-t!   


Hemkommen från skogen hoppade jag RAKT ner i poolen och det var så ljuvligt att det inte finns ord för det. Nu sitter jag på altanen i min fådda hammock och njuter av ett glas vin i min ensamhet... I kylen står lite chokladmousse och väntar!!


RECEPT på chokladmousse (nästan LCHF)


2 dl vispgrädde

2/3 86% chokladkaka

1/3 70% chokladkaka med smak (jag har med mintsmak)


Koka upp vispgrädden lite "lätt" bara så att den sjuder.

Vispa ner chokladen till den smält

Häll upp i skålar (typ 4st)

Ställ i kylen

Servera med bär och vispad grädde.


JAG DÖR VAD GOTT!!


...

Av nelliesmamma - 1 juli 2011 18:36


Hihihi, ja kära nån vad tiden springer iväg!!


Imorron jobb igen fast då på TOOLS!


Den här veckan har jag iaf kommit igång med MIN träning igen och det känns toppen!! Unghästträningen går stadigt framåt! Mellan 30 sekunder och 10 minuter om dagen ger strålande resultat!


Igår körden jag tio minuter för handen och det gick MYCKET bra. Det bara LYSER i ögonen på honom.... att han ska hitta på nåt hyss när som helst!! Men sen så bara går han framåt. Det känns VERKLIGEN skönt att han har lugnat ner sig på den fronten. Innan ville han verkligen hoppa jämfota och sprattla med frambenen....


Idag skulle jag sacka honom lite och kom till insida bakben.... hrm... det var inte populärt!! Idag tog det LITE längre tid att ge med sig, men eftersom jag inte ger mig förrän jag fått e-x-a-k-t vad jag vill ha till svar så tjatade jag tills han gav med sig! Sedan växlade jag mellan att klappa insida bakben och lyfta en framfot. Det dröjde några minuter sen gjorde han det med sänkt huvud. SKÖNT!


Sen kom lilla Nellie och ville hälsa på honom, SHIT, han tycker att hon är RIKTIGT äcklig alltså! Men det gick snart över, hon kunde till och med klättra upp på en sten och klappa honom balanserande och flaxande med armarna!


...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Skapa flashcards