Nelliesmamma

Alla inlägg den 24 juli 2011

Av nelliesmamma - 24 juli 2011 16:17


Jag hittade den här texten som jag vill sprida och kanske nån köper boken oxå??


För att minska i vikt ska du äta mindre fett och mera grönsaker. Så brukar vanliga kostråd låta. I takt med detta blir vi bara fetare. Många som kämpar med sin vikt och sitt blodsocker blir bara sämre. Är det vårt fel att vi är feta eller är det kostråden som är omöjliga att följa? Det fick författaren att fundera över hur de äter som verkligen vill bli feta? Sumobrottarnas dietprogram är gjort för att de ska bli feta, kolossalt feta. De har haft 1 400 år på sig att experimentera, kanske har de något att lära oss.




Han misstänkte att de åt extremt fet mat för att bli så tjocka, men så var inte fallet. Sumobrottarnas diet ligger skrämmande nära Livsmedelsverkets rekommendationer för en sund kosthållning. Varför äter de inte en fettrik kost om nu fett är så fettbildande? Tänk om vi är inne på helt fel spår med den fettsnåla och kolhydratrika kosten.




Författaren Lars-Erik Litsfeldt gick tvärtemot vanliga kostråd och slipper idag både sin övervikt och sin typ 2-diabetes. Har du kanske båda problemen är du i samma sits som han var i för två år sedan. Och mår dåligt helt i onödan. Det här är en bok inte bara för dig med diabetes och övervikt utan för alla med kostintresse. Och för er som känner att ni provat allt.


Jag hittade texten här....

http://www.bokus.com/bok/9789163609015/fettskramd/


Här kommer text från bokus som vill sälja Matrevolutionen:


Solveig tappade 168 kilo. Kennet kunde lämna tillbaka tio av sina tolv mediciner till apoteket. Ett epileptiskt barn slutade plötsligt få anfall. Nya fall dyker upp dagligen och de har något gemensamt. Fascinerande nog har de börjat äta tvärtom mot vad de tidigare fått höra var nyttigt.

Läkarvetenskapen har länge blundat för sådana berättelser. Men nu händer något. Allt fler moderna stora studier visar att det är dags att tänka om. Gårdagens lightprodukter inte bara smakar sämre och är fyllda av tillsatser. De visar sig också vara dåliga för vikten och hälsan. Det är hög tid för riktig mat igen.

Detta är en revolution. Vill du också äta dig till en bättre hälsa?

ANDREAS EENFELDT är läkare och driver Sveriges största hälsoblogg Kostdoktorn.se. Här är kunskapen som dagligen får 10 000 att besöka den och mer. Boken avslutas med ett guideavsnitt fyllt av tips och recept samt vanliga frågor och svar: Allt du behöver för att starta din egen matrevolution.

http://www.bokus.com/bok/9789174241297/matrevolutionen-at-dig-frisk-med-riktig-mat/

..

Av nelliesmamma - 24 juli 2011 10:08


Iiiiiih, jag fick till slut fast hästarna framför min nya vagn. Men det var en hel del strul innan det gick vägen.


Punka på ett hjul, jag åkte till TOOLS för att köpa däck och slang. Framhjulet hade en dimension, bakhjulen en annan. Jag köpte därför två större och två mindre däck och slang.


Det blev fel så jag var tvungen att läsa på däcken hemma vilken dimension jag skulle ha. De lite större däcken/slang fanns inte hemma i butiken så jag fick lägga en order på det. De skulle komma på tisdag. Men jag glömde att beställa DÄCK, så jag ringde och bad en kollega fixa det. Han ringde fem minuter senare och berättade att just de däcken finns inte på lager hos leverantören. OK, men jag får vänta då.


Jag noterade att alla hjulen hade fem genomgående bultar med mutter så jag köpte nya sånna, eftersom de var lite rostiga. Jag trodde att det var fästanordningen, men det visade sig vara bultar som höll ihop fälgen. Man var tvungen att dela fälgen för att kunna byta däck. 


När jag kämpade febrilt för att få bort hjulen från vagnen gick det upp för mig att FÄLGARNA hade samma dimension, det var bara däck och slang som var olika fram och bak. Jag kunde därför avboka mina däck och slang som jag specialbeställt. 


Jag försökte få bort hjulet men det satt fast på hjulaxeln med en spårring. Jag skulle behöva en spårringstång alltså...men vem har det hemma? INTE VI. Jag fick lasta in Nellie i bilen och pysa bort till Arne och hämta en. Jag hade precis fått loss ett hjul när grannflickan kom och sa att de var klara för att följa med ut och rida.


Jag avbröt mitt projekt och stack ut i skogen för att vila lite....


När jag kom tillbaka var Mats hemma och han var nästan färdig med båda framhjulen. Det visade sig tyvärr att de bultarna som jag köpt inte var helgängade så de passade inte till att spänna ihop fälgdelarna... och han hade ALLA andra dimensioner än M6 i jobbarbussen.... Turligt nog hittade han några inne i förrådet!


Därefter var det det där med draglinorna... Det saknades karbinhakar för att fästa kedjorna i selen. Jag tog med TVÅ draglinor till järnaffären för att få rätt storlek, det är två lite grövre och två lite nättare kedjor nämligen... När jag kom hem och började sela Donna och skulle spänna henne framför vagnen visade det sig att linorna var alldeles för LÅNGA så jag fick skruva isär linorna från kedjorna och DÅ blev karbinhakarna jag köpt lite för SMÅ för att passa. Efter mycket om och men fick jag i alla fall ihop det och försökte spänna för Donna IGEN. Då visade det sig att jag ställt henne på tok för långt BAK först, hon är ju tvungen att stå längst fram på dragstången SÅKLART! Så jag fick krångla ihop kedjan och repet igen. 


När jag skulle spänna för Bella så visade det sig att hennes sele inte är anpassad för att vara fastspänd i en tvåbettsvagn... Suck, det sket jag i och spände fast stången i bara bröstdelen i selen! NU skulle det minsann provköras!!


Den häst som jag var lite orolig för så var det Bella, hon är inte lika mycket körd som Donna, hon skulle absolut kunna smälla när det blir lite stökigt bakom. Men jäklar vad duktigt hon gick fram. Atlas hoppade jämfota i hagen och undrade vart vi skulle utan honom?? Jag gick fram och tillbaka utanför hagen några gånger så lugnade han ner sig, sen provade jag att köra hundra meter bort på vår väg. Shit vad kul det var och vad jag hittade knepen för att styra två hästar samtidigt!! Nu är ju mina shettisar onormalt (?) väluppfostrade och duktiga så det gick JÄTTEBRA! 


Efter allt slit så kändes det skönt att ställa undan grejjorna - nästa gång åker jag i vagnen med Nellie och har Atlas på släp!!


 


Efteråt pratade jag med tomten och berättade att jag önskar mej två lokselar. Jag har hittat den här selen hos "Drive Out Selkammaren" där jag oxå har beställt bakselar till de bröstor som jag har. Jag kommer såklart behålla bakselarna sen när tomten kommer med lokselarna!! Tomten undrade om jag ville ha två eller tre selar. Jag bara: -Det räcker med två, jag har ju bara två knattar. Tomten: -Men Atlas då??


  

...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Skapa flashcards