Nelliesmamma

Alla inlägg under mars 2011

Av nelliesmamma - 10 mars 2011 21:07


Veckans höjdpunkt?


Det är fullkomligt omöjligt att svara på. Jag får så mycket positivt tillbaka hela dagarna så det är svårt att säga vad som var B-Ä-S-T!!


Men jag körde iaf en andra förberedande lektion inför intensivutbildning. Det är en kille som kör mycket bra rent tekniskt, han ska bara få till säkerheten oxå, att man ser sig för ordentligt och sånna goa grejjör...


Efter lektionen vände jag mig om till mamman som åkt med i baksätet och frågade om hon hade några frågor på det som sagts eller gjorts. Det roliga var att jag sett henne nicka nöjt flera gånger i baksätet. Vad hon sa? Med VÖRDNAD i rösten:


-Nä, jag har inga frågor, jag är helt HÄNFÖRD, du förklarar allt så B-R-A!!!


....



Av nelliesmamma - 5 mars 2011 19:38


Ja, de flesta av oss skulle ju jobba idag lördag, så det blev ingen helkväll igår. Men det var minst en som hade velat göra staun...


Jag har några riktigt bra bilder att dela med mig av - men jag orkar inte ordna med att få in dem i datorn just nu. Därför får ni dem senare!!


Den här Fredrik som är en Somaliere (stavning?) gav oss först en liten resumé av sitt yrkesliv, ett yrke där man serverar bästa möjliga vin till maten på en restaurang. Efter "skolan" hade han slagit upp de 50 absolut lyxigaste restaurangerna i världen och ringt dem i tur och ordning.


" -Hej, jag heter Fredrik, jag kan det här och det här, jag är expert på detta och detta, kan jag komma och jobba hos er? "


Faktum är att efter 12 nej fick han ett "JA", men han var så trött på alla nej så han hade glömt att kolla vart restaurang nummer 13 fanns.... Det var i Kapstaden. Han åkte dit för att jobba under sex månader. Vet ni hur det går till? Man får inte LÖN!!


Av 35 kockar i köket hade F-Y-R-A betalt, 10 st BETALADE typ 5.000 i månaden, resten jobbade gratis. På samma vis fick ju han jobba gratis, det har blivit en del flackande genom åren pga det. Jobba och tjäna pengar, ut i världen för att skaffa erfarenhet, jobba och tjäna pengar, ut i världen osv, osv, osv....


NU arbetar han på en restaurang i Norge där tex två pers kan komma med helikopter och käka lunch för 10.000:- och på frågan vad de vill ha för vin svarar de: DET DYRASTE DU HAR!


Vinsmakningen var mycket intressant, vi fick inleda med en liten "doftutmaning" då vi skulle lukta på champinjoner, smör, timjan, vitpeppar, kanel och nåt mer som jag glömt. Det var SKITSVÅRT alltså, men kul att höra hur OLIKA vi hade skrivit på lappen. Magnus hade skrivit choklad på champinjoner tex.... hur gick det till??


Sen fick vi ju lukta på vin, smaka på vin, tumla runt det i munnen och suga luft genom det och herregud vilket arbete! Det var väldigt roligt iaf... och det mesta var gott oxå. Jag hittade ett RÖTT vin som jag kanske ska unna mej att köpa nån gång. (3-400 per flaska är inte min prisklass i vanliga fall) Det var gjort på till hälften torkade druvor så de hade en antydan till russinsmak fast ändå inte....


Jag kan inte rabbla upp allt jag lärde mej och hörde igår - det får bli en fortsättning nästa gång, när bilderna är i datorn.


Nu ska jag kolla andra chansen och jag håller på the Moniker. Jag skiter i vilken låt vi skickar till melodifestivalen, för mej är det bara en festival av nya låtar att sätta tänderna i!


...

Av nelliesmamma - 4 mars 2011 17:13


Jag hade kört sista lektionen för dagen och släkting till Anne skulle låna trafikskolebilen. Vad jag svarade på frågan?


"-Nä, oh, nej bara kör du!"


När jag kom in på trafikskolan stannade plötsligt hjärtat. SHIT, min jacka med nycklar och plånbok ligger i bilen!! Jag ville verkligen bara gråta som en liten unge. Men det hjälper ju inte...


Frida googlade fram ett mobilnummer, jag ringde om och om igen tills jag blev borttryckt, sen var telefonen avstängd. Jag messade Anne att jag MÅSTE få tag i Xxxxxx! Det tog ett tag för Anne att svara, under tiden ringde Frida till makens arbetsplats där Xxxxx skulle hyra en släpvagn. Håll utkik efter vår bil och ring DIREKT så vi kan få tag i Xxxxxxx!!!


Snart hade Anne svarat och jag fick det RIKTIGA mobilnumret. SVAR direkt....


Hur pinsamt när hon kom med bilen sen då.... "Jag frågade ju om du hade nåt som du behövde i bilen!" 




JAG VEEEET!! FÖRLÅÅÅÅT!!

 

 

 


Jag var inte hemma förrän efter 16, ingen lunch i magen. Jag hann verkligen inte till pojkarnas träning idag. Men snart kommer Anne och hämtar mej till vinprovningen!


.....



Av nelliesmamma - 3 mars 2011 20:43


Jag är faktiskt bjuden på VINPROVNING på trafikskolan imorron. Det är en sån där liten bonus man kan få när man är trafiklärare tydligen! Rätt som det är så får man in en elev med ett specialintresse som man får ta del av.


Vi har alltså en elev som är UTBILDAD vinprovare, eller heter det så? Att man är vinprovare, för man provar kanske inte vinet, utan man hjälper andra att prova. Hmmm, jag ska allt fråga imorron.


Bossen föreslog att vi skulle dra vidare till Scandics after work efteråt. Man får väl göra som chefen säger eller vaddå??


Det har hänt så otroligt mycket roliga saker den här veckan! Inga detaljer tillåts tyvärr men jag är bla tredje gången gillt för en av våra elever och det blev jättebra!!


Jag har ju låtit som en gammal LP med hack i sig då jag pratat om WiDo, eftersom allt har handlat om Anne, och Anne, och Anne.... Att mina klasskamrater till och med är trötta på Anne fast de aldrig har träffat henne! Hahahaha, fel!! Såklart är de trötta på MEJ för att JAG alltid pratar om Anne och hennes förträfflighet! Men skulle bara säga att det finns fler klippor på stället. Frida är en jättebra tillgång för mej när det är nåt som jag fastnar på. Hon förklarar bra och har många olika tips att komma med, utan att framstå som en besserwisser. Klok och snäll på alla sätt, det är verkligen skönt att ha sånna tjejjer omkring sig när man är ny och osäker!!


Ja, vi ses i dimman imorron då? På vinprovningen och sen Scandic?


...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Skapa flashcards