Nelliesmamma

Alla inlägg den 11 februari 2011

Av nelliesmamma - 11 februari 2011 09:20


Jag hade teorilektion på skolan igår. Vi har ett projektarbete som innebär att vi ska ha en repetition av B-kursen för elever som ska ta lastbil-och busskort. Efter lektionen lämnar vi ut en utvärdering till deltagarna.


Vad tycker du om lärarens engagemang?

Vad tycker du om lärarens faktakunskaper?
Vad tycker du om ditt eget engagemang?


Man kan välja på en sexgradig skala.


Av elva deltagare fick jag totalt 10 st 6:or och 1 st 5:a. Jag gick ut med inställningen att jag ville ha "raka" sexor i betyg. För mej finns inget annat, varför skulle jag nöja mej med inställningen att jag skulle vara nöjd med det jag får? Jag måste ju utgå ifrån att jag ska ge JÄRNET, och jobba för att ALLA tycker att jag gjort ALLT för att lektionen ska vara rolig/lärorik/intressant/väcka tankar....


Nu blev det som sagt inte raka sexor, men jag är NÖJD, för det fanns ingenting som jag kunde gjort bättre. Vad jag vet, läraren som satt med kunde heller inte komma med ett enda tips på vad jag skulle kunna förbättra eller ändra. Gissa vad han gav mej för betyg? F-E-M på en sexgradig skala. Hans "frågeställningar" såg lite annorlunda ut, det var sex olika delar som han bedömde.


Jag blev lite förvånad över att han gav mej raka femmor och frågade vad som skulle krävas för att få sexor istället. Han sa att jag egentligen var värd sexor men han ville inte att jag skulle "luta mej tillbaka och vara för nöjd" så han hade strypt det till femmor.


Nu kommer jävulen fram i mig....


Jag var värd betyget 6 på en skala 1-6, men fick istället 5. Vad ska till för att få högsta betyg? Läraren sa att om det varit skalan G, VG, MVG så hade jag fått MVG. Jag var 99%-ig (vem kan vara 100%) Då vill jag ha en förklaring på skalan 1-6.


Men det fick jag inte. Han sa att han ville kolla med de andra lärarna om den skalan och kanske ändra till 6 på mitt betyg. Men jag vill inte att han ska ändra för att jag har "protesterat" jag vill veta vad som hade krävts för att få högsta betyg. Eftersom inte han kunde nämna något som kunde förbättras för att få högsta betyg.... Borde jag inte fått det från början? Om jag skulle få det ändrat är det ju inte värt lika mycket eftersom jag har "klagat".....


Hur det än låter så är jag sjukt nöjd med mej, min insats och de elever som var med. Det går inte att hålla en lektion om inte deltagarna är "på" och är med i diskussioner. Första timmen var en pina - det saknades en i klassen, en kille som går lite "före" i diskussionerna. Så jag fick slita hårt första timmen, men jag klarade det. Körde lite hejjaklacksledarstrategier och lite annat smått och gott för att få igång alla.


Det var kul.


...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards