Nelliesmamma

Alla inlägg den 7 oktober 2009

Av nelliesmamma - 7 oktober 2009 08:57


Ja, är det inte KONSTIGT?? Jag har haft körkort i 20 år och jag måste göra ett körtest för att visa att jag kan köra bil!!


Det konstiga är att jag måste göra testet INNAN jag ens får söka till skolan, MEN killen på körskolan där jag bokat in körtestet sa att det inte verkade vara så noga med det där....eh??

Antingen ska man göra testet innan man söker- som det står på hemsidan där man hämtar blanketter..


ELLER


Så ska man INTE göra testet innan man söker till skolan...


Men han sa att en del gör testet innan, en del under kursens gång och en del när de nästan är färdiga!! Ursäkta... Fråga, kolon, vad är det för mening med att skriva på hemsidan om hur man söker till skolan om inte det gäller alla??? Nääää..


Sen KÄNNS det som om jag har legat och tittat i taket HELA natten- nej det har jag inte, men jag har gjort det tillräckligt många gånger för att det ska kännas som HELA natten!!! Och vad funderade jag på då??

Inte stanna om jag kört förbi en stannandeförbudskylt!!!

Inte gasa på förrän jag passerat en skylt om fartökning.

Bromsa ner farten innan jag passerat en skylt om fartsänkning.

Titta i alla speglar innan jag sätter på blinkersen.


FUCK!! NU KOM TIDNINGEN, UNDRAR DU OM JAG ÄR PISST PÅ TIDNINGSBÄRARNA??? Klockan är 09.04


Äh här kommer de 10 punkter som ska bedömas i eftermiddag. Och det är inte det MINSTA luddigt...


10 bedömningsområden

Att ha rätt kompetens innebär i det här fallet att du har de egenskaper, erfarenheter, kunskaper och attityder som behövs för att kunna framföra en personbil på ett trafiksäkert sätt. Denna kompetens kan brytas ned och beskrivas på följande sätt:

1. Fordonskännedom
Grundläggande kännedom om bilens konstruktion och funktioner samt förmåga att beskriva risker förknippade med dessa i syfte att skapa en god trafiksäkerhet och miljö. Kunskaper om fordons yttre och inre säkerhetssystem och om hur fordonbör vara utrustade och underhållas.

2. Manövrering
Motoriskt automatiserad förmåga att manövrera fordonet med hänsyn till t.ex väglag, naturlagar och hur fordonets drivsystem påverkar framförandet.

3. Säkerhetsmarginaler
Förmåga att läsa av trafiksituationer så att säkerhetsmarginaler skapas och risksituationer förebyggs utifrån en realistisk uppfattning om såväl egen som medtrafikanters körförmåga.

4. Miljö
Grundläggande kännedom om regler och bestämmelser om miljö samt om bilkörandets och körteknikens påverkan på miljö och människa.

5. Trafikregler
Förmåga att, med hänsyn och omdöme, tillämpa de regler som gäller för bilkörning i gott samspel med andra trafikanter.

6. Avsökning
Förmåga att ta in och bearbeta intryck som ligger till grund för bedömningar och tolkningar av olika trafiksituationer. Förmåga att själv uppträda tydligt i trafiken och därmed underlätta medtrafikanternas avsökning.

7. Situationsanpassning
Förmåga att anpassa t.ex hastighet och avstånd utifrån mänskliga, miljömässiga och trafikmässiga omständigheter.

8. Risksituationer
Förmåga att förutse och uppmärksamma trafiksituationer och trafikmiljöer som kan innebära öka risk för olyckor.

9. Problemlösning
Ha metoder för att självständigt kunna ta sig ur svåra situationer och problem.

10. Självvärdering
Förmåga till en realistisk bedömning av hur de egna personliga förutsättningarna påverkar körstil och körförmåga.



Jag gillar punkt 10.


Jag ska innan körtestet berätta hur jag anser att jag kör, sen ska jag göra en "ny" bedömning efter körtestet. Ungefär som om 30 minuters körning skulle radera ut ALLA 20 år av prickfri körning.....hahaha, men skrattar bäst som skrattar sist???



....

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards