Nelliesmamma

Alla inlägg den 12 augusti 2009

Av nelliesmamma - 12 augusti 2009 18:42


Jo, jag lovade ju bilder från festen i helgen. Och jag kan ju berätta att det är städade bilder det här men i alla fall!!!



Obs poolen i bakgrunden för vi badade ju sen när det blev mörkt och sångerna hade klingat ut... GELA skulle fixa fram bilderna som hon tog med sin undervattenskamera. Än har jag inte sett dem men va fan det var ju bara snart en vecka sen och man kan ju inte hinna allt. Det kan ju jag skriva under på!!



Åja, det bjöds på öl, men SÅ fulla som det ser ut på Gela, det var vi inte nån av oss....(hrmmm)



Jag tog tillfället i akt att prata om "Smarta rörelser"  det har sammanfattats i en bok av Susanne Wolmesjö som jobbar på Svenska Idrottförbundet. Jag lyssnade på en föreläsning av henne och det var fantastiskt vad man kan vinna på att känna till sina "brister".


En sak som hon tar upp är det faktum att man har en dominant sida av allt på kroppen. Hjärnan, ögat, örat, handen, benet....

Om man utgår från hjärnan nu då, och jag kan säga att min VÄNSTRA hjärnhalva är dominant...och det är odiskutabelt trots min bristande logiska kunskap emellanåt...


Då är det så enkelt att alla delar på min kropp som har HÖGER sida dominant, där tappar jag inte funktionen så lätt. Tex när man blir trött eller stressad. Jag kan då avslöja att mitt vänstra öga är dominant så när jag stressar på jobbet eller börjar bli trött så läser jag FEL!! Det slår aldrig fel och nu när jag vet varför är det ju inget att haka upp sig på. Det är bara att stressa ner eller ta en extra liten rast och röra på sig så är man på banan igen.


På handbollsplanen kan man ju oxå ha nytta av det här som TRÄNARE och medspelare. Tränaren kan ju plocka ut oss som ser dåligt/snackar dåligt*/inte hör vad man säger och vila oss i ett par minuter I STÄLLET för att jaga upp sig och skrika KOM IGEN NU FÖR FAN!!!!


*Talet hör  ihop med handmotoriken. Man har ju bara en mun liksom...




Och här är tränaren som ska ha nytta av allt som jag lärde honom....och hans medhjälpare!!




I boken finns bra övningar för att träna upp kontakten mellan hjärnhalvorna. Men det kändes överkurs på en FEST!!!


Sen gick jag helt sonika över till att prata om det som Sussanne Pettersson skriver om i sin bok "Leda med förtroende".  Jag siktade in mig på "assa" och "dissa" som jag tror vi kommer att ha mycket nytta av framöver.


Det handlar  kort och gott om att man "assar" det man gör bra på planen genom att tex göra en målgest VARJE gång man gjort mål. Till och med om man har SPELAT FRAM!!! Man lagrar sådana här minnen i ett minnescentrum som heter amygdala. Det här ett minnescentrum för känslor, och det är känslan av att lyckas man vill lagra ÄVEN om man nu skulle göra en dundertabbe. När den där tabben dyker upp så "dissar" man genom att INTE TÄNKA PÅ DET SOM HÄNDE över huve taget. Det är JÄTTESVÅRT i början men det går.


Om nu hela laget gör en jätteinsats på planen, alla gör kanonsatsningar och en spelare blir fri med målvakten....och så missar man eller målvakten räddar. Då ska ALLA spelare (troligen inte hon som sköt) hejja på varandra: BRA SPEL TJEJER; vi jobbar vidare med det.....och så ropar man DISSA till kompisen som missade så inte hon gräver ner sej...


Det låter för simpelt för att påverka spelet men jag VET att det funkar för jag har sett det med mina egna ögon...



Här har vi gått vidare och leker "så det kan låta" och tjejerna var verkligen JÄTTEDUKTIGA!!!



Faktum är att det pågick i flera timmar för det var så himla ROLIGT!!!





Helt plötsligt var det MÖRKT och det var dags att hoppa i poolen!! Nåra drog men det var ju DERAS problem!!!


Igår på träningen skulle Ullis och jag ut och promenera. Hon skulle ta det lugnt med ryggen och jag skulle vila mina ben som är lite övertränade tror jag - de känns som STOCKAR!!!


På med MBT skorna och ut och marchera i skogen HELVETE vilket skoskav jag ådrog mej alltså!!! Det bara pulserar i hela foten och halvvägs upp till knät. Inte bra med sånna grejjor nu vid rötmånad och allt!!! Jag köpt compeed och satt dit, men kanske lite för sent för det har varat sig hela dagen. Frågan är vad det kommer bli till helgen alltså.... alvedon och bita ihop tänker jag mej....


Men imorron ingen träning det kan jag säga direkt. Jag har ont UTAN skor idag, jag lär inte ta på mej nåra skor imorron över huve taget. PUNKT.


Och jag som har köpt nya som jag är så lycklig över...




Fan va läckra alltså...


.......













































































































































Av nelliesmamma - 12 augusti 2009 12:03


Mycket har hänt - men konstigt så lite tid jag har haft till att lägga in bilder och skriva...hihi


Bla så var det träningsmatch i helgen, vi spelade mot Hästö P-94 och fick spö med 26-21. En helt jämn tillställning där vi förlorade matchen pga dåligt målvaktsspel och tappade bollar. Jag räknar med att försvaret släppte in 4-6 bollar. Resten var sånna bollar som jag utan vidare borde ta. Men det var det där med inställningen som inte infann sig riktigt. Det kändes i hela kroppen men SYNTES desto mer på filmen sen. Målvakten står på sina båda hälar och tror att hon ska kunna prestera...suck. Jag har försökt att analysera det här beteendet och kommit fram till följande:


Det faktum att jag inte spelat på länge har gjort att "matchhjärnan" har stängts av och nu när jag vill att den ska funka så....ja, det är inte som att trycka på en knapp i alla fall!!!


Men farbror Flaxe tyckte sig se en förändring på träningen igår. Jag tycker jag är under all kritik, MEN han påstår att det går framåt och då säger jag TACK och jag jobbar vidare!!


Jag har hittat NYA handbollsskor. Jag såg dem första gången när vi var på SM-finalerna i Globen i våras. Och jag tänkte....DOM ska jag ha bara!!!


Det är KEMPA skor och jag hade räknat med att de skulle kosta mellan 800-1200, men VILKET KLIPP 699:-  Och OBS mina är inte himmelsblå...de är R-O-S-A!-!-!-!


Till alla er som har lite bredare fot och har problem med somnande tår i nya skor. ...KÖP KEMPA!!!


Efter träningsmatchen i lördags var det POOLparty hos farbror Flaxe. Han hade ordnat med grillmat, jag med "så det kan låta" och föreläsning om "assa och dissa". Det blev en mycket lyckad kväll och fotobevis kommer snart!!!


I helgen drar vi till Havets Cup i Lysekil!!! Håll utkik på den länken så har ni resultatet för oss i Ronneby. Det blir ju jätteintressant!!! ;)

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nelliesmammas gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards